hir
Artikelen: 0

Centripetale kracht op puntmassa van een roterende staaf

Rond een horizontale staaf zijn twee massa's elk met grootte m vastegeklemd. Het systeem roteert rond een vaste z-as met een initiële hoeksnelheid ω.

De massa's m1 en m2 worden als puntmassa's beschouwd en de massa van de staaf is verwaarloosbaar.

massa m1 ligt op een afstand d van de rotatieas en m2 op een afstand 2d van de rotatieas

De centripetale kracht op m1 is dan : Fcp = m1*ω²*d

- Ik vroeg mij af hoe het komt dat de centripetale kracht die op m1 wordt uitgeoefend niet Fcp=(m1+m2)*ω²*d is ? Want aangezien de twee massa's zich op dezelfde staaf bevinden, is de kracht die op m2 wordt uitgeoefend toch ook inwerkend op m1 ?

- Wat zou de centripetale kracht op m2 dan zijn ?
Jan van de Velde
Moderator

Re: Centripetale kracht op puntmassa van een roterende staaf

- Ik vroeg mij af hoe het komt dat de centripetale kracht die op m1 wordt uitgeoefend niet Fcp=(m1+m2)*ω²*d is ? Want aangezien de twee massa's zich op dezelfde staaf bevinden, is de kracht die op m2 wordt uitgeoefend toch ook inwerkend op m1 ?
Er wordt niet gesproken over de (totale) spankracht in de staaf, maar over de centripetale kracht uitgeoefend op m1. Zoek het dus niet te ver
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
hir

Re: Centripetale kracht op puntmassa van een roterende staaf

Maar is het niet die spankracht die net zorgt voor de centripetale kracht op m1 ?

Terug naar “Klassieke mechanica”