DutchMicro
Artikelen: 0

The matrix

Ik ben een groot fan van the matrix en ik kan me idee-en echt heel erg vinden in die films.

Zijn er meer mensen die The Animatrix tot The matrix 3 hebben gezien en zich er echt helemaal in kunnen vinden toevallig.

Lijk me erg leuk die theoriën te bespreken namelijk.

Er zijn mensen die echt 100% in een god geloven maar ik geloof echt ontzettend ( zal geen 100% zeggen want er is altijd het voordeel van de tweifel ) dat dat the matrix verhaal gewoon waar kan zijn.

Ik heb alle films van the matrix vaak gezien en het is gewoon logiser als de bijbel.

Wij zijn tenslotte wat dat betreft een dom ras die zichzelf wel (bijna) zal uitroeien.

Zijn er nog meer mensen met deze gedachtes ? , lijkt me leuk er over te discuceren/filosoferen.
p__

Re: The matrix

Er zijn mensen die echt 100% in een god geloven maar ik geloof echt ontzettend ( zal geen 100% zeggen want er is altijd het voordeel van de tweifel ) dat dat the matrix verhaal gewoon waar kan zijn.
De matrix is o.a. gebaseerd op het principe maya v.d. boeddhisten/hindoes, het idee dat de realiteit een illusie is.

Hoe meer de wetenschap ontdekt over de realiteit, deste meer begint het er inderdaad op te lijken dat de ze gelijk hadden.
peterdevis

De matrix is o.a. gebaseerd op het principe maya v.d. boeddhisten/hindoes, het idee dat de realiteit een illusie is.

Met deze tegenstelling dat in de matrix de illusie veroorzaakt wordt door een fysische entiteit : de matrix
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
Ard

En stel nu dat The Matrix waar zou zijn, zou jij dan in de "echte" koude wereld waar je alleen maar een soort griesmeelpap te eten krijgt willen leven, of toch kiezen voor de lekkere steak en een warm huis? Ikzelf ben gefassineerd door de idee van een Matrix, maar om die te bestrijden zoals in de film gebeurd vind ik niet nodig. Ik zou voor de wereld kiezen waarin we nu denken te leven.

Goed dat je zegt tot the matrix drie en niet tot en met. Ik vond deel drie een echte afknapper, maar dat is meer op film- en verhaaltechnisch gebied dan op het achterliggende idee. Drie is meer een herhalingsoefening in werken met special effects. Maar dit terzijde.

Nu ga ik er over nadenken, en kom er later nog op terug.
Chriis

En stel nu dat The Matrix waar zou zijn, zou jij dan in de "echte" koude wereld waar je alleen maar een soort griesmeelpap te eten krijgt willen leven, of toch kiezen voor de lekkere steak en een warm huis? Ikzelf ben gefassineerd door de idee van een Matrix, maar om die te bestrijden zoals in de film gebeurd vind ik niet nodig. Ik zou voor de wereld kiezen waarin we nu denken te leven.
Ja, wat is er eigenlijk mis met leven in de matrix?
Ard

Een van de achterliggende ideeën van the matrix is dat je alleen maar een schijnkeuzevrijheid hebt. En nu stelt de film dat, wanneer je buiten de matrix kan komen te staan, je dan wel keuzevrijheid hebt. Eraan voorbijgaand dat de mensen die worden "gered" uit the Matrix, daar weinig keuze in hadden. Blauwe of rode pil. Dat is de keuze. Hier in de matrix blijven en dus gevangen binnen het systeem, of buiten het systeem van de matrix vallen en elke dag griesmeelpap, want pas dan heb je volgens de vrijheidstrijders keuzevrijheid. Dat valt dus vies tegen. Keuze is, schijnkeuzevrijheid, Schijnveiligheid, lekker eten of elke dag moeten vluchten voor echt gevaar, geen keuze daarin hebben, en griesmeelpap (want er is niets anders dus ook geen keuze).
Chriis

ff wat brainstorm:

Maar buiten de matrix is er de hoop om ooit van de griesmeelpap af te komen. Zijn er binnen de matrix niet beperkingen aan wat ooit behaald kan worden? Dit ligt natuurlijk ook aan de operators van de matrix, wat staan ze ons toe? Aangenomen dat we kunnen ontdekken dat we ons in de matrix bevinden, zullen ze dit voor ons geheim proberen te houden, is dit erg? De waarheid?

Nietzsche zei toch zoiets van: vrijheid is daar waar de grootste weerstand wordt overwonnen.

Ik denk nu ook aan "The Truman Show".
Ard

zeker is die hoop om ooit van de griesmeelpap af te komen er. Je gaat er anders niet voor strijden. Het gaat erom dat de keuzevrijheid buiten de Matrix ook beperkt wordt door de mogelijkheden. en die zijn op het moment van dat de film speelt niet erg uitgebreid. Daarnaast zie ik niet in hoe deze keuzemogelijkheden uitgebreider zouden worden dan binnen de Matrix. Ook buiten de matrix gelden de beperkingen van omgeving, menselijk kunnen, de zwaartekracht en dergelijke. Net als binnen de Matrix. Ik vrees zelfs dat, wanneer we allemaal buiten de Matrix zouden willen gaan leven, dat we dan uiteindelijk net zo gaan leven als dat wel binnen de matrix deden. Al was het maar omdat dat de manier van leven is die we kennen. Het verschil is alleen dat we daar dan zelf voor hebben gekozen. In een van de delen wordt gesteld dat The Matrix eerst was begonnen met een ideale wereld waarin vrede was. De menselijke batterijen gingen daarvan niet beter werken, eerder slechter. Daarnaast was de levensduur veel korter. (Deze staat van de Matrix zou je ook wel Nirvana kunnen noemen als je een parrallel wilt maken naar de bijbel).

Nog waarschijnlijker is dat wel eerst beginnen met allemaal elkaar de kop in te slaan om de meest primitieve redenen. Binnen de Matrix zijn we dat stadium allang voorbij. (Nu laten we anderen elkaar de koppen inslaan uit naam van ons, maar dat is een heel andere discussie.)
Chriis

Het gaat erom dat de keuzevrijheid buiten de Matrix ook beperkt wordt door de mogelijkheden. en die zijn op het moment van dat de film speelt niet erg uitgebreid. Daarnaast zie ik niet in hoe deze keuzemogelijkheden uitgebreider zouden worden dan binnen de Matrix. Ook buiten de matrix gelden de beperkingen van omgeving, menselijk kunnen, de zwaartekracht en dergelijke. Net als binnen de Matrix.
De matrix is een afbeelding van de wereld, met natuurwetten, etc., maar wie zegt dat deze afbeelding volledig/juist is? Mogelijk is dit een beperkte weergave van de werkelijkheid, zoals op dat moment bekend bij de ontwerpers van de matrix.

Mogelijk ontdekken de ontwerpers dat dit model niet klopt, maar ze laten ons lekker zitten.

Zoals de in de Truman Show de wereld beperkt wordt weergegeven, zo misschien ook in de matrix. De enige mogelijkheid om de 'waarheid' te ontdekken, is door alle matrixen te doorbreken.
Ard

Zo bezien zo het buiten de Matrix best interessant kunnen worden. Ware het niet dat ik niet inzie waarom de bouwers van de Matrix ons daar niet in zouden laten delen. In de kennis van de veranderingen buiten de Matrix. Misschien zijn we, zoals Agent Smith stelde, er nog helemaal niet klaar voor om dat te bevatten.
Chriis

Ik wilde nog wat toevoegen aan mijn vorige post, wat ik net bedacht:

Mogelijk is dit een beperkte weergave van de werkelijkheid, zoals op dat moment bekend bij de ontwerpers van de matrix. (Daarom zouden wij de matrix misschien ook ontdekken.*)

Mogelijk ontdekken de ontwerpers dat dit model niet klopt, maar ze laten ons lekker zitten. (* spreekt dit dan weer tegen, bedenk ik net)

Ze zouden nieuwe ontdekkingen misschien dus wel moeten delen, omdat we anders de matrix ontdekken, via de wetenschap.

Kan de matrix eigenlijk wel voor altijd bestaan zonder de mens te beperken in zijn ontdekkingen?
Jekke

Rob_BoZ schreef:Ik ben een groot fan van the matrix en ik kan me idee-en echt heel erg vinden in die films.

Zijn er meer mensen die The Animatrix tot  The matrix 3 hebben gezien en zich er echt helemaal in kunnen vinden toevallig.

Lijk me erg leuk die theoriën te bespreken namelijk.

Ik heb alle films van the matrix vaak gezien en het is gewoon logiser als de bijbel.

Wij zijn tenslotte wat dat betreft een dom ras die zichzelf wel (bijna) zal uitroeien.

Zijn er nog meer mensen met deze gedachtes ? , lijkt me leuk er over te discuceren/filosoferen.
The Matrix leidt je gewoon af van realistische "matrixen" waar je in leeft, ik geef een concreet voorbeeld: de wereld van tv.
p__

Met deze tegenstelling dat in de matrix de illusie veroorzaakt wordt door een fysische entiteit : de matrix
Inderdaad, in de matrix is het een computer die de hersenen manipuleert.

Maar waardoor wordt de wereld met die computer veroorzaakt?

Jammer dat dat niet aan bod komt, omdat dat het raadsel van de echte realiteit is.
Chriis

p schreef:Inderdaad, in de matrix is het een computer die de hersenen manipuleert.

Jammer dat dat niet aan bod komt, omdat dat het raadsel van de echte realiteit is.
Ja, daar dacht ik ook nog aan. Ik zei hier eerder dat de wereld misschien niet waargetrouw/volledig weergegeven wordt, natuurwetten, etc.. Dat er dus misschien beperkingen aan de matrix zijn, ............of juist niet?

Neo kan vliegen in the matrix, dus de mens bepaalt zelf de regels. Een gewone computer simulatie hoeft dit natuurlijk niet toe te staan.

De wereld en regels in de matrix worden bepaalt door de gebruikers, waarom houdt iedereen zich aan de regels en Neo niet? Geloof? Weten dat het niet hoeft?

Wat is de matrix? Een zenuwknoop? (Zijn wij de bron van de realiteit?)
Erik

Misschien door de matrix? :wink:
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."

Isaac Asimov

Terug naar “Filosofie”