Het zou me verbazen dat jullie hier nog niet over nagedacht hebben,
In de jaren dat ik in het huiswerkforum modereer is dit onderwerp inderdaad meerdere malen ter sprake geweest in het team, wees gerust.
Moderatoren brengen in mijn ervaring meestal meer tijd door áchter dan vóór de schermen....
-gebruikers zitten niet meer 'verveeld' met de tags, hoewel het misschien zelfs wenselijk zou zjin per subforum 'deelvakgebied'-tags in te voeren
ze zitten dan "verveeld" met een subforumkeuze (wat dus eigenlijk op hetzelfde neerkomt) en misschienzelfs nog met een tag IN dat forum. In dat opzicht gaat een gebruiker er dus in geen geval op vooruit.
-binnen een bepaald subforum/vakgebied zullen de iet-wat oudere topics minder snel in de vergeetput belanden; bijgevolg moeten moderatoren minder snel een topic dat onbeantwoord blijft terug naar boven pushen
Voor een moderatorteam is dat bijna geen werk, vergeleken met de rest. Overigens is moderatorgemak fijn, maar geen zwaarwegend punt bij de inrichting van een (sub)forum hier op WSF.
Dat een huiswerktopic (eventueel ondanks een "push") na enige dagen uit het zicht is beschouwen we niet als een probleem: de meeste huiswerktopics zijn van dien aard dat een antwoord een aantal dagen na de topicstart voor de topicstarter veelal niet meer relevant is. Nu gebeurt het ook wel eens dat iemand via google of zo een oude topic aantreft, niet doorheeft dat het om een soms jarenoude topic gaat en er vrolijk nog een goedbedoelde reactie aan toevoegt, gericht aan een topicstarter die dat in 99% van de gevallen nooit meer zal zien. Bij subfora voor huiswerkvakken zal dat, behalve in de drukste huiswerkvakken (typisch wiskunde en natuurkunde) ongetijfeld vaker gaan optreden, goedbedoelde maar intussen zinloze want te late reacties.
-er van uitgaande dat de meeste huiswerkhelpers in 1 à 2 ten hoogste 3 vakgebieden gespecialiseerd zijn, hebben zij een beter overzich over de topics die voor heb relevant zijn
Met je eens. Reden dat we een paar jaar geleden die tags hebben ingevoerd. Als ik mezelf even als voornamelijk natuurkundehelper beschouw (modmodus uit) dan heb ik in de huidige opzet, vind ik, met die tags een voor mij prima overzicht. De topics waar ik een helpende hand zou kunnen bieden heb ik met een scroll zó te pakken, op dat gebied van mij als helper geen klachten. Maar ik kan me voorstellen dat de meningen daarover verdeeld zijn.
-structuur als algemeen voordeel
Als ik jouw opvatting van "structuur" in dezen goed versta: Wat voor beheer/moderatorteam tot heden bij het behouden van één forum voor alles steeds de doorslag gaf -bij een overigens min of meer in evenwiocht zijnde set overige voor-en nadelen, is "kruisbestuiving". We hopen dat iemand die met zijn wiskundeprobleempje hierheen komt onvermijdelijk ook op dat biologietopicje stuit waarop hij/zij toevallig wél het antwoord weet en hulp kan verlenen. Toegegeven, het klinkt mogelijk wat idealistisch omdat het in de praktijk niet zó vaak gebeurt, maar het gebeurt wél. Of dat de starter van één topic iets van topics betreffende andere vakken meeneemt, dat gebeurt zéker en vaker. Dat zijn we bijna onherroepelijk kwijt als we gaan indelen in subfora, of, wat ook al werd voorgesteld, huiswerk-subfora aan de vakfora vastknopen.