Hey,
Ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben Angelino, 17 jaar oud en ik zit momenteel in de laatste klas van het VWO.
Dit jaar moeten wij ons profielwerkstuk maken. Wij, mijn teamgenoot en ik, hebben besloten om diamant te maken.
Na even rondgekeken te hebben op het internet, voornamelijk google, heb ik een aantal verschillende methodes gevonden. 1 blonk vooral uit, omdat deze nog aardig simpel is in vergelijking met de rest. Het zou echt geweldig zijn als jullie me even konden helpen
Experiment:
Het experiment gaat als volgt: (Het is een filmpje van BCC, dus ik ben vooral aan het gissen. Ik zal jullie de bron geven, zodat jullie mij kunnen verbeteren of aanvullen.)
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-14505109
1. Je neemt een acyteleen-brander (ethyl) en plaatst de vlam op een 'ijzeren' plaat. Aangezien dit plaatje natuurlijk een zeer hoog smeltpunt moet hebben is het geen ijzer, maar waarschijnlijk grafiet? of platina? (Misschien moet het juist grafiet zijn, omdat deze uit C-atomen bestaat en daardoor dus makkelijker diamant gemaakt kan worden :S?)
2. Je houdt de vlam gedurende 8 uur (of langer?) op het plaatje.
3. Na 8 uur krijg je als het goed is een paar diamante kristallen.
Vragen:
1. Op het filmpje is te zien dat onder het plaatje een soort van koelinstallatie is bevestigd. Of zou dit iets anders zijn?
2. Welk plaatje zou hij bevestigd hebben. Van welk materiaal is dit? (dus waar de diamant verschijnt).
3. Normaal gesproken is er enorme druk voor nodig om diamant te produceren, waarom lukt het nu alleen met een hele hoge temperatuur?
4. Zijn het de C-atomen van het plaatje dat verandert in diamant, of zou het vanuit de vlam komen.
5. Zou het inderdaad een acyteleen-brander zijn. Puur en alleen vermengt met de juiste hoeveelheid zuurstof, of zouden er nog andere 'stoffen' aan toegevoegd worden. En wat zou de juiste verhouding zijn tussen de zuurstof en het gas?
6. Kan iemand misschien uitleggen hoe dit proces precies verloopt, want ik blijf met aardig wat vraagtekens over zitten.
Heel erg bedankt alvast, voor diegene die me helpen kan. Ik weet dat ik heel veel vraag, excuses!
Angelino
edit: Weten jullie misschien nog een veel simpelere manier om diamant te maken?