choco-and-cheese
Artikelen: 0

Wat bedoelt men met kanonieken?

Wat zijn de kanonieken van deze structuur. Moet ik mij dan focussen op de -CN groep en de mogelijke elektronverschuivingen weergeven of heeft dit met keto-enol tautomerie te maken. Verder vragen ze trouwens nog de functie-isomeer en geometrische isomeer maar daar ben ik ongeveer wel uit.
Bijlagen
kanonieken
(80.46 KiB) 584 keer gedownload
NW_

Re: Wat bedoelt men met kanonieken?

De kanonieken heeft te maken met de verschuiven van de elektronen in de molecule. Deze zullen in dit geval inderdaad optreden op de CN groep. Een andere benaming voor kanonieken is mesomere structuren. Hier is behoorlijk wat te vinden op internet.
Typhoner

denk ook eens na wat een vrij elektronenpaar op zuurstof zoal kan doen.
This is weird as hell. I approve.
choco-and-cheese

Er zijn 2 tautomeren van deze structuur mogelijk. Maar dit heeft toch niks te maken met mesomerie want waarom stellen ze dan een aparte vraag om van deze molecule:

LETTERLIJK

1) Geef de kanonieken weer (4 punten)

2) Geef de functie isomeer (2p)

3) Geef de geometrische isomeer (combi's van E en Z) (2p)

Ik denk dat ik mij enkel en alleen moet focussen om de cyanide groep in dit geval of niet?
Typhoner

de zuurstof kan een e-paar naar de koolstof duwen, waardoor de pi-elektronen van C=C verder springen, ...
This is weird as hell. I approve.
Aertsvijand

Ook met de term resonantie/resonance ga je wat meer succes hebben. Kijk vb. eens naar deze pagina om wat meer hulp te krijgen voor hoe je die tekent.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU
In physics I trust

Ja, je hebt door het 'verderspringen' (mesomeer gevende effecten) van de pi-elektronen verschillende resonantiestructuren, die geen van allen een werkelijke structuur ervan voorstellen maar allen tezamen uitgemiddeld wel een goede voorstelling zijn van de wat de structuurt voorstelt. Het gaat dus niet om een snel afwisselen tussen deze structuren!

Op deze manier kan je dus je kanonieken weergeven.

Wat is juist je probleem met die isomeren die je dient te geven?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
choco-and-cheese

Ik weet niet of in dit geval het keto-enol tautomeer als functie-isomeer OF het (2E of 2Z)-5-oxopent-2-eennitril bedoeld wordt? (beide zijn immers mogelijke tautomeren)...

Terug naar “Huiswerk en Practica”