Wat zijn de kanonieken van deze structuur. Moet ik mij dan focussen op de -CN groep en de mogelijke elektronverschuivingen weergeven of heeft dit met keto-enol tautomerie te maken. Verder vragen ze trouwens nog de functie-isomeer en geometrische isomeer maar daar ben ik ongeveer wel uit.
De kanonieken heeft te maken met de verschuiven van de elektronen in de molecule. Deze zullen in dit geval inderdaad optreden op de CN groep. Een andere benaming voor kanonieken is mesomere structuren. Hier is behoorlijk wat te vinden op internet.
Er zijn 2 tautomeren van deze structuur mogelijk. Maar dit heeft toch niks te maken met mesomerie want waarom stellen ze dan een aparte vraag om van deze molecule:
LETTERLIJK
1) Geef de kanonieken weer (4 punten)
2) Geef de functie isomeer (2p)
3) Geef de geometrische isomeer (combi's van E en Z) (2p)
Ik denk dat ik mij enkel en alleen moet focussen om de cyanide groep in dit geval of niet?
Ja, je hebt door het 'verderspringen' (mesomeer gevende effecten) van de pi-elektronen verschillende resonantiestructuren, die geen van allen een werkelijke structuur ervan voorstellen maar allen tezamen uitgemiddeld wel een goede voorstelling zijn van de wat de structuurt voorstelt. Het gaat dus niet om een snel afwisselen tussen deze structuren!
Op deze manier kan je dus je kanonieken weergeven.
Wat is juist je probleem met die isomeren die je dient te geven?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Ik weet niet of in dit geval het keto-enol tautomeer als functie-isomeer OF het (2E of 2Z)-5-oxopent-2-eennitril bedoeld wordt? (beide zijn immers mogelijke tautomeren)...