Zolang er geen enkele druk is, klopt dat natuurlijk.In tegenstelling tot wat de meeste science fiction laat horen/zien is er in de ruimte eigenlijk helemaal geen geluid
Juist bij een explosie betwijfel ik dit. Er is dan sprake van een expanderend gas en dat veroorzaakt een kortstondig 'hoge' drukgebied waarin geluid zich kan voortplanten. Of een simpel rotje een vacuüm van een paar kubieke meter van zoveel druk kan voorzien dat de zich erin voorplantende drukgolven nog hoorbaar zijn weet ik niet, maar onmogelijk acht ik het niet.je zou bij wijze van spreke een rotje kunnen afsteken een meter achter een astronaut op een spacewalk zonder dat die daar ook maar iets van kan horen.
De sonic boom klinkt op de grond als een dubbele knal, afkomstig van de boeggolf van de voorkant en de boeggolf van de achterkant van het vliegtuig.[shuttleknal, concordeknal] In theorie mag je daar tussenin een knal van het motorgeluid verwachten, maar blijkbaar is het motorgeluid zwak vergeleken met die boeggolven. De bron van de sonic boom herrie zit dus toch deels voor de neus van de piloot.Dat lijkt me inderdaad ook de logica. Als je het met een vliegtuig doet dan zit je als piloot normaliter voorin, terwijl de voornaamste herrie (motoren etc) zich achter je bevinden.
Maar: hoe kleiner de afstand hoe luider de knal. Een supersonische straaljager die op 10 meter boven je langs scheert zal een opmerkelijke knal geven.[1 , 2]Afgezien daarvan is een sonic boom iets dat je alleen opmerkt op afstand.
Maar als de schokgolf door de expansie van het medium naar het vacuum versneld wordt...Benm schreef: ↑di 23 okt 2012, 11:38
iets als een rotje produceert een deflagratie waarbij de schokgolf langzamer gaat dan het geluid
Met iets gloeiends bijvoorbeeld, het rotje heeft geen externe oxidator nodig.of je het ooit af zou kunnen steken
In dit artikel staat dit wel voorwaardelijk. Die was door dat spinnen meer aan het vechten voor zijn leven en vermoedelijk helemaal niet geconcentreerd op dit fenomeen of gelijk welke gerelateerde waarneming:jkien schreef: ↑ma 22 okt 2012, 20:09
Volgens dit artikel van Space Safety Magazine hoorde Baumgartner geen knal. Hij merkte ook niet op een andere manier dat hij op zeker moment de geluidsbarriere doorbrak, dat bleek pas achteraf.
Due to the spinning, which can be fatal if not quickly brought under control, Baumgartner did not hear the sonic boom when he broke the sound barrier. Only later did he find out his fastest speed, a recordbreaking 1.24 Mach.