Xmanor schreef: ↑vr 06 dec 2013, 21:27Maar stel dat we wisten wat er precies in het kwantumschuim gebeurde. Dan zouden we toch kunnen voorspellen hoe alles zich gaat gedragen?
(...)
Gaat het enkel om beperkingen van hedendaagse techonologie en theorieën waardoor 'willekeurigheid' zijn plek vindt in onze voorspellingen, of blijkt dat de formules en metingen beide ondersteunen dat willekeurigheid een absolute factor is in ons universum?
Ik heb het basisexperiment eens proberen uit te schrijven hier:
http://www.wetenscha...post__p__979674
Ik moet dat ooit eens wat meer en beter uitwerken. Nu is het misschien nog wat verwarrend, but maybe it'll do.
In ieder geval, het is een veelgehoord verkeerd concept dat kwantumwillekeur te maken heeft met technologische beperkingen. Als dat je de snelheid van een elektron niet kan meten zonder zijn positie te veranderen en dergelijke. (hetgeen onzin is, kwantumtheorie is net uitzonderlijk in het feit dat ze aantoont dat het net WEL kan). Het heeft helemaal niets met technologische beperkingen te maken.
Dus neen, we kunnen aantonen dat wat er ook in het kwantumschuim gebeurt, het bevat een willekeurige factor.
Bartjes schreef: ↑za 07 dec 2013, 11:02
Die stelligheid met betrekking tot het kwantummechanische toeval heeft mij altijd al verbaasd. Er hoeft maar één alternatieve interpretatie te bestaan waarin het kwantummechanische toeval niet echt toevallig is, om aan te tonen dat de logica van de bewijsvoering mank gaat. Zo'n alternatieve interpretatie bestaat inderdaad:
http://en.wikipedia....uperdeterminism
Superdeterminisme is het veronderstellen dat we in een universum leven dat één grote complottheorie is, het is het equivalent van het argument dat god fossielen in de grond stak om de mens te misleiden.
Als ons heelal echt superdeterministisch is, dan is daarmee meteen aangetoond dat alle wetenschap kul is, want onderdeel van de grote kosmologische complottheorie. Dat maakt het inderdaad niet onwaar, maar dat maakt het 'wetenschappelijk' onwaar. In de wetenschap worden modellen van het heelal die de werking van wetenschap uitsluiten de facto genegeerd. Filosofisch is het nog steeds mogelijk, zoals het solipsisme ook nog altijd een valide kwantuminterpretatie is, maar daarmee is ook alles gezegd.
Bartjes schreef: ↑za 07 dec 2013, 11:02
Bovendien bestaat het kwantummechanische toeval - als ik het goed begrepen heb - in de veel-werelden-interpretatie van de kwantummechanica ook niet echt, omdat daar
alles wat
kan gebeuren ook
werkelijk gebeurt.
Dat toeval is er nog steeds. Het kan ook niet anders, want de veel-werelden-interpretatie is slechts een interpretatie, geen onderliggende theorie. Wel is de interpretatie deterministisch, enkel kun je niet (eenvoudig?) weten in welke vertakking je nu precies zit.
Er zijn blijkbaar wetenschappers die claimen dat je het wel kunt weten, en dat je dus zou kunnen beslissen tussen Kopenhagen en veel-werelden, maar ik zou me eens moeten inlezen om te kijken wat daar nu van aan is.