317070 schreef: ↑di 18 mar 2014, 11:46
Als een bronverwijzing een beroep op autoriteit is, dan gaan we hier nog lang bezig zijn. Ik splits dit even af.
Een bronverwijzing? "Ja maar hij zegt het ook"
In België kwam 89% van de verkozenen in zijn onderzoek uit de nuttige partijvolgorde. Bovendien stemmen verkozenen in het parlement nauwelijks tegen hun partijstandpunt in. Het zijn dus de partijen en niet de verkozenen die de macht hebben. Intern hebben de partijen een hiërarchische en oligarchische of zelfs dictatoriale opbouw, bijgevolg worden we bestuurd door partijen en hebben we weinig invloed op het beslissingsproces.
Dat doet allemaal niets af aan het feit dat de stemmen worden uitgebracht door de bevolking, en bovendien niets van het feit dat eenieder vrij is om zelf een partij op te richten. De laatste bijzin is dus nonsens. De bevolking heeft alle invloed op het beslissingsproces, alleen bestuurt het land niet direct. Maar dat is het kenmerk van een volks
vertegenwoordiging.
Op het tweede deel ben ik ook ingegaan, we oefenen nauwelijks invloed uit op ons bestuur. Zie de lijn van argumentatie hiervoor.
, nadat je probeerde het eerste deel in het belachelijke te trekken.
Misschien niet, misschien wel. Waarom maakt het mij wat uit wat zij er van denken?
Het maakt mij niet uit, wat het jou uitmaakt. Ik noem de piratenpartij omdat die club, net als jij, te hoop loopt tegen het partijenstelsel en een systeem van, op papier althans, rechtstreekse vertegenwoordiging. Ik constateer dat de door jou genoemde structuur in Noord-Korea in eerste aanleg hetzelfde is, en vraag me af of dat dan het ideaalbeeld zou zijn.
Volgens mij niet, nee.
Als daar niets vreemds aan is en niets mis mee is, dan snap ik niet wat dan wel het probleem is met het feit dat onze democratie op die manier wordt uitgevoerd.