webertje
Artikelen: 0

Zeilen... hoe werkt dat?

Wat is zeilen nou eigenlijk? natuurkundig gesproken.

Ik kan het niet in een boek vinden, en wikipedia heeft ook niet het specifieke antwoord.

Ik ben in mijn tekst niet verder dan uitleggen dat de wind in het zeil moet waaien om vooruit te komen.
-May the force be with you!
Michel Uphoff
Moderator

Re: Zeilen... hoe werkt dat?

In de grond is het niets anders dan een botsing tussen lucht en zeil. Wind is bewegende lucht, die lucht heeft massa en snelheid, dus kinetische energie.
In principe is  Ek 0,5mv2. Een kubieke meter lucht heeft een massa van grofweg 1,3 kg, en heeft dan bij een snelheid van 36 km/u (10 m/s) een kinetische energie van 65 J. Als het zeil de aanvankelijke snelheid van de lucht vermindert, wordt dus een deel van die kinetische energie aan het zeil (de boot) overgedragen.
Kijk eens hier.
Het is natuurlijk een stuk ingewikkelder als je het gaat uitwerken, kijk daarvoor eens hier.
xansid

Zeilen is het aanpassen van de aerodynamische eigenschappen van de zeilen en de hydrodynamische eigenschappen van de boot om een zo gunstig mogelijk voortstuwend effect uit wind te halen.

Afhankelijk van de stand van je zeil is het een ander werkingsmechanisme dat voor de voortstuwing zorgt.
Bij aan de windse koersen is het vooral lift dat voor de voortstuwing zorgt, bij ruime windse koersen is het vooral weerstand.
Om de windkrachten op te vangen moet de romp mee gaan doen, hierin spelen een vaste kiel of ophaalbare zwaarden een belangrijke rol.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu
klazon
Pluimdrager

Bij zeilen voor de wind is het simpel de wind die tegen het zeil blaast. Bij zeilen dwars op de wind werkt het bolle zeil hetzelfde als een vliegtuigvleugel.
Er zijn wel degelijk boeken waarin de hele techniek van het zeilen wordt beschreven. Ik kan alleen geen titel noemen want het is al lang geleden dat ik zo'n boek in handen had.

Terug naar “Klassieke mechanica”