kcavia
Artikelen: 0

normaalkracht vs reactiekracht

Zie bijlage, ik snap het niet helemaal.
Wikipedia zegt dit: Bij een voorwerp op een helling (zie figuur) is er een normaalkracht loodrecht op het hellend vlak (<i>N</i>). Deze normaalkracht <i>N</i> is een reactiekracht van de helling, en is in tegengestelde richting met de loodrechte component van de zwaartekracht

Dus is de reactiekracht de normalkracht zou je zeggen. 

Maar dat klopt niet, volgens de opgave is antwoord c het juiste antwoord. 

Kan iemand hulp bieden?
Bijlagen
1
1 1348 keer bekeken
Jan van de Velde
Moderator

Re: normaalkracht vs reactiekracht

Opmerking moderator

verplaatst naar het vakforum Klassieke Mechanica

Ik weet niet waar deze vraag vandaan komt, maar ik zou hem willen klasseren onder de rubriek "vergezocht". 

verder is mijn mening (want daar gaat het om, meningen) dat de reactiekracht hier NIET die zwaartekracht van de aarde op het boek is, omdat er naar mijn mening sprake is van één kracht die beide voorwerpen (dwz aarde en boek) naar elkaar toe trekt. In een systeem met slechts één massa kan volgens mij geen sprake zijn van zwaartekracht. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
kcavia

Bedankt voor je reactie.

Het is een vraag uit de landelijke kennistoets natuurkunde, een toets vanuit de overheid die alle afstuderende docenten natuurkunde moeten maken (vergelijkbaar met de CITO toets) over het algemeen dus vragen waar goed over na is gedacht. (maar er gaat er wel eens een uit als er veel klachten over komen)

Ik denk dat ze hier het onderscheid aan willen tonen tussen normaalkracht en een reactiekracht. Maar zou antwoord a in jouw mening dan ook goed kunnen zijn? Of is die sowieso fout? Dat b fout is is duidelijk. 
CoenCo
Technicus

Ik zou zeggen dat a en b elkaars reactiekrachten zijn.

En dat c het juiste antwoord is.

Maar dat het vergezocht is, daar zij we het wel over eens denk ik.
boertje125

c lijkt mij ook het enigste juiste antwoord.

G werkt inderdaad tussen de zwaartepunten van verschilende lichamen
aadkr
Pluimdrager

C is inderdaad het juiste antwoord.
de massa van de aarde oefent een zwaartekracht uit die in het zwaartepunt van het boek aangrijpt en gericht is naar het middelpunt van de aarde.
de massa van het boek oefent op het middelpunt van de aarde een zwaartekracht uit die naar het zwaartepunt van het boek gericht is.
beide zwaartekrachten zijn even groot ,zijn tegengesteld gericht en liggen op de de rechte verbindingslijn die door het zwaartepunt van het boek gaat, en ook door het zwaartepunt van de aarde gaat.
Jan van de Velde
Moderator

kcavia schreef:Maar zou antwoord a in jouw mening dan ook goed kunnen zijn?
voor mij is dat een definitiekwestie.
Wat is een reactiekracht?  Wat is een reactiekracht in de zin van de derde wet van newton?

Als ik een touw vastknoop aan een oog in een muur, en dan horizontaal aan dat touw ga trekken, dan hebben we ook te maken met de derde wet van newton (want daar kunnen we in geen enkel geval omheen) . Wat is dan de reactiekracht voor de spierkracht die ik uitoefen? Is dat dan de spierkracht die ik uitoefen op de grond onder mijn voeten (om al trekkend niet weg te glijden) of is dat dan de spankracht van het touw op mijn hand, of is dat dan de wrijvingskracht van de pin in de muur waaraan dat touwoog vastzit, of......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Emveedee

Jan, daar ben ik het niet mee eens. De reactiekracht van bijv. dat boek op de aarde is er altijd, onafhankelijk van of dat boek op een tafel ligt of in vrije val is of wat dan ook. Krachten komen altijd in paren, en dat paar verandert niet als er opeens bijv. een normaalkracht bij komt. Die normaalkracht heeft weer zijn eigen reactiekracht.
aadkr
Pluimdrager

als je als voorbeeld een boek neemt wat stil op het oppervlak van een tafel ligt, dan zijn het gewicht en de normaalkracht elkaars actie en reactiekracht. het moeten 2 krachten van dezelfde soort zijn, en dat klopt. Het zijn beide contactkrachten.
het gewicht is de kracht die de onderkant van het boek in vertikale zin uitoefend op het oppervlak van de tafel, en de normaalkracht is de vertikale kracht die het oppervlak van de tafel uitoefend op de onderkant van het boek.
kcavia

Dus aadkr jij zou dan ook voor antwoord a kiezen? Aan de verschillende reacties te zien is het in ieder geval geen duidelijke vraag blijkbaar, dus op naar de volgende. Evengoed bedankt allen voor de reacties
Emveedee

Ik denk dat Aad juist bedoelt dat het c moet zijn; de reactiekracht van de zwaartekracht (van de aarde) op het boek is de zwaartekracht van het boek op de aarde. Zoals hij zegt zijn dat krachten van dezelfde soort. De reactiekracht van het gewicht is de normaalkracht, beide contactkrachten.
kcavia

Maar het gewicht van het boek, dat is toch de zwaartekracht waarmee de aarde aan het boek trekt? Zijn gewicht van een object en de zwaartekracht op dat object twee verschillende dingen?
Emveedee

Goede vraag. Dat zijn inderdaad twee andere dingen. Kijk bijvoorbeeld eens hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gewicht, daar staat het netjes uitgelegd.
kcavia

Oke duidelijk weer wat geleerd bedankt!

Terug naar “Klassieke mechanica”