Wikipedia zegt: "When tapped, lead crystal makes a ringing sound, unlike ordinary glasses. Consumers still rely on this property to distinguish it from cheaper glasses. Since the potassium ions are bound more tightly in a lead-silica matrix than in a soda-lime glass, the former absorbs more energy when struck. This causes the lead crystal to oscillate, thereby producing its characteristic sound." Wikipedia onderbouwt de bewering met een referentie, een boek voor museumconservatoren (geen fysici). Zou de bewering eigenlijk wel kloppen, of is het zelfbedrog, een cirkelredenering? In de praktijk zal bijna niemand moeite doen om eerlijk te controleren uit welke glassoort een wijnglas bestaat.
Ik heb 4 wijnglazen onderzocht, 3 met een in mijn oren mooie klank en 1 met een lelijke klank (dof, korte uitdemptijd). Een van de 4 glazen was aangekocht met een goud rond plakkertje "loodkristal 24%", van de overige 3 glazen was de glassoort onbekend. D.m.v. onderdompeling heb ik de soortelijke massa bepaald, en die bevestigde dat dat ene glas loodkristal was (ρ = 2.8 g/cm3), en de andere niet (ρ = 2.3-2.5 g/cm3). Voorlopige conclusie: de bewering klopt niet, loodkristal kun je niet herkennen aan de klank, veel glazen die mooi klinken zijn van gewoon glas.
Luidheidssignalen van 4 wijnglazen, glas 3 is van loodkristal. In het rechterdiagram, met de logaritmische y-as, betekent een rechte helling dat de halveringstijd constant is. In het rechterdiagram zijn de grafieken verticaal verschoven voor het overzicht, maar in feite waren de 4 geluiden ongeveer even luid
Een aspect van een mooie klank is een lange uitdemptijd, een ander aspect is misschien de soms hoorbare luidheidsschommeling van het geluid. Hoe ziet het signaal er precies uit? Met een smartphone en een app heb ik het 'sound level' signaal opgenomen, dat is de drukamplitude van het geluid dat de microfoon registreert (16 bits). De signalen van 4 wijnglazen (2x per glas) heb ik geimporteerd in excel voor analyse en een gezamenlijke weergave in het bijgaande diagram . Twee dingen vallen op:
(1) de uitdemping is exponentieel. In het logaritmische diagram (rechts) verloopt de uitdemping volgens rechte lijnen. De halveringstijd (3 dB afname) ligt bij deze 4 glazen tussen 0.1 s en 0.6 s. Op grond van soortgelijke metingen bij andere glazen is mijn voorlopige vuistregel: halveringstijd > 0.3 s klinkt mooi, terwijl ⩽ 0.3 s dof klinkt.
(2) Bij elk glas is een luidheidsschommeling zichtbaar in het signaal, ook bij de glazen waar ik het met het oor niet hoorde. Misschien maakt dat de klank interessanter en mooier. Bij deze 4 glazen is de schommelfrequentie tussen 1.7 Hz en 10 Hz. De schommelamplitude verschilt van keer tot keer, en hangt blijkbaar af van de tik tegen het glas. Het lijkt op een zweving, maar dan zou de grondfrequentie een doublet moeten zijn, een combinatie van 2 frequenties die dicht bij elkaar liggen. In het model van Rossing zat geen opgesplitste grondfrequentie, een vraag is of het misschien toch wel bij zijn model past.
Het pinggeluid van de glazen is hier op youtube te horen.
(Dit topic past bij een vorig topic over wijnglazen)