Zoals een aantal van jullie weten bouw ik met enige regelmaat een bekend instrument uit de fysica, waarbij ik niet klakkeloos nabouw, maar liefst zelf tot een goed ontwerp kom. Wie mijn arbeid nog eens wil zien, hier mijn Cavendish experiment, hier de Michelson interferometer, en hier de nevelkamer.
Ik ben van plan een Wimshurst elektriseermachine te bouwen. Dat moet met 50 cm sectorschijven van acrylaat (PMMA) en een motoraandrijving voor ongeveer 200 euro te doen zijn. Daarmee zouden in ideale omstandigheden vonken van bijna 20 cm en een spanning van een half miljoen volt op te wekken moeten zijn.
Maar voor ik overga tot de bouw wil ik eerst de werking zo goed mogelijk doorgronden, en heb diverse uitlegvideo's bekeken, zoals deze.
Maar, óf ik begrijp iets niet, óf het wordt nergens goed toegelicht.
Hoe de ladingen door influentie gescheiden en getransporteerd worden en uiteindelijk verzameld worden in de Leidse flessen is wel duidelijk. Maar wat niet duidelijk voor mij is, is hoe de spanning opgebouwd wordt tot vele tienduizenden volts. Ik zou verwachten dat als er over een van de condensatoren een bepaalde spanning staat, deze alleen nog door een hogere spanning verder opgeladen kan worden. M.a.w. op het moment dat zo'n fles een forse lading heeft, er een stroom gaat lopen naar de sectoren, tenzij de spanning daar nóg hoger is. Maar hoe komt zo'n sector dan aan een lading van tienduizenden volts?
Er lijkt mij sprake te moeten zijn van het optellen van initiële ladingen, terwijl het principe daarachter mij niet duidelijk is.
Wie werpt er licht in mijn duisternis?