Geen huiswerk.
Hoe kun je bewijzen, dat de tweedemachtswortel uit een oneven getal nooit even kan zijn?
Stel dat sqrt(2n+1) = 2m met n,m in N. Dan geldt ook 2n+1 = 4m^2. Links is oneven, rechts is altijd even (wat je nog expliciet kunt bewijzen door m^2 te schrijven als 2k of 2k+1 met k in N). Dus je aanname geldt niet.
begrijp ik je nu goed dat je zegt dat tweedemachtswortel uit een oneven getal wel even kan zijn omdat je die voorwaarde gewoon op kunt schrijven zoals je doet? Maar wat is dan de eerste waarde van n waarvoor die oplossing voor m daarwerkelijk in N zit ? ik kom die oplossing in ieder geval niet tegen voor 0<n<10000
die conclusie snap ik niet. 2n+1 = 4m^2 .het enige wat je doet is de eis opstellen waar aan voldaan zou moeten worden, maar de 2e stap is om te checken of aan die eis ook daadwerkelijk voldaan kan worden, dus of er een n te vinden is waarvoor m een natuurlijk getal is. uit mijn analyse volgt dat dat waarschijnlijk niet mogeljk is. Dus je zult dan eerst moeten bewijzen dat het wel mogelijk is.
het verklaart denk ik ook mooi waarom ik steeds dichter naar een natuurlijk getal kwam hoe groter n werd, maar nooit helemaal.