Ik ben op zoek naar een simpele manier om een vat met vloeistof te verwarmen boven een houtvuur. Het gaat om het brouwen van bier. Je vindt daar een paar websites van, waarbij een PID regelaar wordt beschreven. Zo'n regelaar werkt uitstekend als je elektrisch verwarmt maar met de huidige energieprijzen doe ik dat liever niet. Het gebruik van een PID regelaar met een volledig geprogrammeerd traject van brouwtemperaturen en brouwtijden lijkt me echter wel een goed plan.
Ik heb overwogen om met een elektrische lier het vat omhoog te tillen boven een vuur, maar bij (nagenoeg) windstilte stijgt de warme lucht van het vuur te steil om het vat bijvoorbeeld gedurende ca. een kwartier op 40 graden te houden, het wordt dan al snel te warm. Ook moet het geen te omvangrijke constructie worden.
Het beste plan tot nu toe is om over twee rails het vat heen en weer te schuiven. Uiteraard elektrisch geregeld via een microcontroller met daarin een PID regelaar geprogrammeerd. Ik voorzie echter nog steeds een veel te ingewikkelde mechanische constructie.
Op dit moment doen we het door het vat met een paar kettingen aan een driepoot te hangen. De drie poten verzetten we dan handmatig om het vat in hoogte en zijdelings te verplaatsen. Dat werkt wel, maar is erg arbeidsintensief en we willen die tijd uiteraard veel liever besteden aan het proeven van de vorige batch.
Heeft iemand hier een goed idee om toch de temperatuur betrouwbaar te kunnen reguleren met de energie van een houtvuur?