U kan / U kunt
is er een verschil? Is er eentje beter?
iemand die dit weet?
Moderator: Rhiannon
Inderdaad. 'U heeft' is de formele vorm, 'u hebt' de informele. Zie ook hier.Hetzelfde geldt naar mijn mening voor "u heeft" en "u hebt".
ben een klein, maar achzo belangrijk woord vergetenGrytolle schreef:Wat opheldering dan!
"jij/gij" zijn inderdaad enkelvoudsvormen geworden, maar oorspronkelijk zijn ze meervoudsvormen. Hier zijn er nog overbljifsels van:
"Nemen jullie je boeken mee?" <- waar "je" gebruikt wordt als een meervoud.
De overgang in betekenis heeft echter op zich de verbuiging van de woorden NIET veranderd, waarom "gij" nog zo duidelijk op de pluralstam van het werkwoord verbogen wordt:
enkele voorbeelden:
ik kwam (korte a)
wij kwamen (lange a)
gij kwaamt (lange a)
jij kwam
ik was
wij waren (s en r zijn trouwens vaak vervisseld, vergelijk "bevriezen", "bevroren" en het duitse "bevrieren")
gij waart
jij was
Het is echter hieruit duidelijk te zien dat de verandering van de verbuiging van "jij" verder is gekomen dan die van "gij", waarom je nooit "gij kan" hoort, maar wel "jij kan". Dit blijkt ook uit het feit dat de -t verdwenen is van "jij" in de verleden tijd.
over "heven"
het tegenwoordige "hebben" had heel lange geleden een nevenvorm in "heven", waaraan we "heeft" hebben te danken (heev(en) +t => heevt => heeft). In het Zweeds (mijn moedertaal) gebruiken we deze nevenvorm: "hava", vroeger "havan".
"zijn" is trouwens ook en mengsel, van "zijn" (wij zijn, dat er licht zij!), "wezen" ("ik ben wezen zeilen", "wees(t) blij!", "ik ben geweest", "ik was", "wij waren") en "bennen" (ik ben, jij bent).