Hoi ik heb een zeer ingewikkeld probleem, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Een vriendin van me uit Enschede wilde naar Amsterdam verhuizen. Via via leerde ze iemand kennen die een huis verhuurd, zijn naam is Patrick. [Edit Veertje: volledige naam verwijderd ivm wetten persoonsbescherming]
Zij hebben afgseproken dat zij daar kan komen wonen. Ze hebben samen een contract getekend, waarin de wat voorwaarden staan en dat er borg betaald moest worden (800 Euro). Allebei netjes getekend en beide partijen leken gelukkig.
Ze krijgt de sleutels en plaatst haar spullen alvast in het nieuwe huis, al haar spullen, haar hele inboedel, papieren etc. 2 weken daarna zou ze officieel in het huis intrekken. Ze komt daar aan en 1 slot van het huis is veranderd. Ze belt 'm op en hij komt met een slap excuus dat ie in het ziekenhuis zit. Hij zou de sloten veranderd hebben omdat hij bang was dat er mensen zouden inbreken (??) Enfin dit gaat 2 maanden zo door en elke keer weer andere smoesjes als hij te bereiken is, want dat was hij bijna nooit. Ze krijgt 'm eindelijk te pakken en zegt dat ze geen zin meer heeft in het huis, haar geld en spullen terug wilt. Er worden afspraken gemaakt, maar weer komt hij de zoveelste afspraak niet na. Haar spullen zitten in het huis. Patrick is niet meer te vinden. Mijn vriendin is al haar spullen kwijt, al haar papieren.
We hebben in het kadaster opgezocht en het blijkt dat het huis niet op zijn naam staat, wat het contract ongeldig zou maken (in het contract staat dat de verhuurder eigenaar is van de woning). Politie kan/wil niks doen, het zou om civiele zaken gaan. Advocaten zeggen dat we niks kunnen doen.
Ik heb gekeken op opgelicht.nl en bingo Patrick is een bekende, heeft wel meer dan 20 mensen opgelicht om wel meer dan 40.000 euro's. Iedereen zoekt 'm.
Sorry van dit lange verhaal, toch bedankt als je het hebt gelezen. We weten ons geen raad en we voelen ons zo machteloos.
Wie weet wat we kunnen doen?