Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Tot welke leeftijd studeren?

Re: Tot welke leeftijd studeren?

door arual » do 01 feb 2007, 20:24

Waardoor komt dat verschil denk je?...ik heb echt geen idee. Maar ik vind mezelf ook niet volwassen.

Ik bedoel...begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij als ik mijn moeder weer zie, maar ik kan makkelijk een maand of twee of drie of... zonder ze. Afgelopen jaar ben ik nauwelijks thuis (als in Nederland thuis) geweest. Alleen tijdens de vakanties en na mijn examens dit semester (ik was al vroeg klaar). Ik spreek ze wel via de telefoon en email natuurlijk en ze komen ook wel eens langs bij mijn kot. Maar ieder weekend naar huis kost me veel te veel tijd. Ik doe er met de trein 4.5 uur over voor een enkele reis. Ik zit dan meer in de trein dan dat ik thuis ben, maar ik heb er gelukkig geen problemen mee. Lijkt me toch lastig mocht dit wel zo zijn :wink: .

Re: Tot welke leeftijd studeren?

door gast004 » do 01 feb 2007, 20:06

Ik denk niet dat ouders je echt als volwassen beschouwen als je 18 wordt. Maar toch wel meer dan in België.
Ja, die indruk had ik ook :) .
Wat ik ook heb gemerkt is dat de Belgen nog echt aanhankelijk zijn ten opzichte van hun ouders, als ze net op kot zijn. Als ik zei dat ik mijn ouders bijvoorbeeld een maand niet had gezien, dan zeiden ze "Oh, ik zou dat ech nie kunnen hoor, zolang zonder pappie en mammie'', met dat leuke Vlaamse accent  .
Ja, inderdaad, ik kan het me ook niet indenken dat ik mn ouders een maand niet zie. Deze maand had ik examens en ik ben 2 keer 2 weken op mn kot gebleven, maar mijn moeder is 2 keer gekomen en mijn vader ongeveer 4 keer :?: . Ik voel me ook helemaal niet volwassen. Ik denk niet dat ik nu al volledig op mijn eigen benen zou kunnen staan, ik ben daar nog niet zelfstandig genoeg voor. Ik ben geen mama's kindje en ik ben best wel redelijk zelfstandig in vergelijking met sommige van mn vrienden, maar studeren en dat zelf betalen door te werken, ik betwijfel of dat me zou lukken. Het is waarschijnlijk een andere mentaliteit, een andere manier van denken.

Re: Tot welke leeftijd studeren?

door Wouter_Masselink » do 01 feb 2007, 19:38

Ik vind bijdragen in de kosten als je vast werk hebt veel logischer dan studeren en werken samen hoor! En om een bijbaantje te vinden in belgië als student is niet zo heel makkelijk hoor (zeker niet als je 32 uur les hebt in de week, dan heb je daar echt geen zin meer in hoor). Ik zou echt niet weten wanneer ik een bijbaantje zou kunnen doen, ik kom nu al heel vaak tijd te kort.


Dan mag je van geluk spreken dat je niet in NL zit. Zelf maak in volledige dagen op de opleiding. Daarna thuis nog een paar uur studeren en in het weekeinde nog 1 of 2 dagen werken.

Re: Tot welke leeftijd studeren?

door arual » do 01 feb 2007, 19:35

In Nederland stopt de kinderbijslag als je 18 wordt. Als ik het goed heb ben je nog wel fiscaal ten laste van je ouders, maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen. Ik denk niet dat ouders je echt als volwassen beschouwen als je 18 wordt. Maar toch wel meer dan in België. Volgens de wet ben je in ieder geval dan wel volwassen. Je ouders kunnen bijvoorbeeld ook bepaalde dingen niet meer voor je regelen, dat moet je dan zelf doen omdat je 'volwassen' bent. In het nieuws is het bijvoorbeeld ook "Gisterenavond is een 18-jarige vrouw om het leven gekomen, enz...''. Dit is ook niet altijd zo, maar wel vaak. Ik noem mensen van die leeftijd dus echt nog ''meisje'', want ik vind het gewoon nog meisjes en jongens. Ik vind het ook raar als mensen mij mevrouw noemen. Wat ik ook heb gemerkt is dat de Belgen nog echt aanhankelijk zijn ten opzichte van hun ouders, als ze net op kot zijn. Als ik zei dat ik mijn ouders bijvoorbeeld een maand niet had gezien, dan zeiden ze "Oh, ik zou dat ech nie kunnen hoor, zolang zonder pappie en mammie'', met dat leuke Vlaamse accent :) .

Re: Tot welke leeftijd studeren?

door gast004 » do 01 feb 2007, 19:09

Ik heb de indruk dat je echt als volwassen, zelfstandig en onafhankelijk beschouwd wordt in Nederland zodra je 18 bent geworden. Is dit zo? In België is het namelijk zo dat je wel meerderjarig bent, maar meestal gaan de ouders er niet van uit dat je dan direct op je eigen benen moet staan. Wettelijk hebben ouders dus ook onderhoudsplicht tot je afgestudeerd bent en krijgen ze ook nog een aantal jaar kinderbijslag (ik weet niet hoe lang precies) (op voorwaarde dat je loon van je studentenjob geen bepaald bedrag overschrijdt). Je bent ook nog fiscaal ten laste van je ouders (is dit in Nederland ook zo?).

Dit jaar is mijn eerste jaar aan de universiteit en op kot. Voor mij persoonlijk verandert er familiaal/financieel bijna niets (op studievlak is er natuurlijk wel verandering). Mijn ouders betalen nog steeds alles voor mij, ik woon nog thuis en ik moet hen nergens voor vergoeden (tenzij dus extra reizen en dergelijke). Het enige wat zo'n beetje verandert, is dat ik thuis geen toestemming meer moet vragen als ik ergens naar toe wil, zolang ze het maar weten :) , en ik moet me ook een beetje beredderen op mijn kot, maar dat is het dan ook. Dat beredderen valt trouwens reuzemee, want iedere week zorgt mijn moeder voor eten en verse kleren. Ook tijdens de week komt mijn vader af en toe op bezoek (hij moet vaak in Gent zijn voor zijn werk).

Re: Tot welke leeftijd studeren?

door arual » do 01 feb 2007, 18:45

In Nederland is dit dus wel zo. Ik vind het nergens op slaan en ben het dan ook helemaal met je eens.

Re: Tot welke leeftijd studeren?

door gast004 » do 01 feb 2007, 18:43

Het is helemaal niet zo dat je ouders 'plots' niets meer moeten als je 18 bent. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar zolang je opleiding niet voltooid is, loopt de onderhoudsplicht hier door.

burgerlijk wetboek art. 203 paragraaf 1

Ik vind dat je ouders, zolang je bezig bent met je studies (een opleiding), niet kunnen verlangen dat je hen betaalt om thuis te wonen. Dat je zelf (een deel van) je studies moet betalen, daar kan ik nu nog inkomen. Als het voor de ouders echter financieel mogelijk is om die studies te betalen, dan zie ik niet in waarom de student dat zou moeten doen.

Re: Tot welke leeftijd studeren?

door arual » do 01 feb 2007, 18:36

Met die bijdrage bedoel ik de mensen ik Nederland.

En ik had in het begin van mijn eerste semester een bijbaantje op zaterdag, maar daar ben ik al snel mee gestopt, omdat ik die tijd echt aan mijn studie moest besteden.

In Nederland hebben de studenten ook véél minder lessen als je het mij vraagt. Een vriendin van mij heeft maar twee hoorcolleges in de week :) (en ik Nederland duren die ieder maar 45 minuten). Daarnaast heeft ze wel wat meer werkcolleges, maar ze komt lang niet aan de uren die ik maak tijdens een week. Aan de andere kant is het wel zo dat we in België maar 24 'echte' lesweken hebben, waarin de stof wordt behandeld. Dit is in Nederland wel veel meer. Alle stof is dus wat meer verspreidt. Je houdt per week dus meer tijd over.

En als studeren in Nederland duurder is dan in België is het toch ook logisch dat de Nederlandse ouders het eerder niet meer voor hun kind kunnen betalen dan de Belgische ouders en dus een bijdrage vragen :?: .

Re: Tot welke leeftijd studeren?

door Phys » do 01 feb 2007, 18:32

Ik lees rare dingen hier.

Hoezo zijn ouders verplicht voor hun studerende kinderen onderwijs en onderdak te betalen? Vanaf 18 ben je meerderjarig en MOETEN je ouders niets meer.

Als je ouders niets betalen, kun je dat aangeven bij IB-groep (in Nederland dus) en als je ouders zeggen niets te betalen, krijg je een hogere vergoeding. Uiteraard komt het in de praktijk nauwelijks voor dat ouders helemaal niet betalen.

Verder zegt iemand dat omdat studeren in België stukken goedkoper is dan Nederland, het logisch is dat de Nederlandse ouders een bijdrage vragen van het kind.

Het lijkt me logischer om als volgt te redeneren: studeren in Nederland is erg duur, dus betalen de ouders mee. In België erg goedkoop, dus kan de student dit makkelijk zelf opbrengen.

Verder vind ik het ook helemaal niet zo raar als ouders geld vragen voor kost en inwoning aan hun thuiswonende kind. Thuiswonen is gewoon stukken goedkoper dan op kamers; je eet mee, geen elektriciteit/gas enz.

Bovendien is de uitwonende beurs hier €248,- en de thuiswonende beurs rond de €80,-

Dus de overheid gaat er geheel onterecht vanuit dat een kamer €168,- kost.

Helaas is mijn kamer €300,- en dat is allesbehalve een uitzondering in Utrecht. Dus ik moet zelf nog €50,- betalen aan mijn kamer, terwijl een thuiswonende nog 70€ óverhoudt --> scheelt dus €120,-

Dan vind ik het niet raar als een kind zijn ouder betaalt om thuis te wonen, nee.

Het probleem met veel beta-studies is inderdaad dat je nauwelijks tijd overhebt om te werken. Als ik 36 uur college heb, heb ik daar geen puf meer voor. Veel vrienden van me hebben niet meer dan 10 uur college, dan lukt dat wel natuurlijk.

Re: Tot welke leeftijd studeren?

door gast004 » do 01 feb 2007, 18:09

Mijn ouders betalen ook voor mijn studie, maar iedereen die ik ken uit Nederland heeft een bijbaantje en bijna iedereen moet zijn studie voor een groot gedeelte zelf betalen. Mijn klasgenoten in België keken ook raar op toen ik zei dat ik een bijbaantje had en dat dat heel normaal is in Nederland.
Ja, hier is dat veel minder normaal. Vaak hebben studenten hier wel een vakantiejob. Dat is meestal niet om hun studies te betalen, maar eerder om extra zakgeld te hebben of een vakantiereis mee te betalen. Ik ken maar héél weinig mensen die een job tijdens het jaar hebben.
Wat ik dan wel weer erg raar vind is dat ouders een bijdrage gaan vragen van hun kinderen als ze na hun 18e nog thuis wonen, voor eten en onderdak enzo...
Heb je het hier over België of Nederland? Al mijn vrienden wonen nog bij hun ouders en moeten daar niets voor betalen, ook is het zo dat de ouders hun studies betalen. Vaak krijgen ze wat zakgeld van hun ouders. Het is wel logisch dat je zelf je eigen grote extra uitgaven betaalt. (Zo heb ik de kans gekregen om naar Canada te gaan, maar ik heb wel voor die reis gewerkt.) Als je werkt en nog bij je ouders woont, is dat natuurlijk anders, dan vind ik wel dat je een deel van je loon moet afstaan aan je ouders.
En is het trouwens ook niet zo in België dat de ouders volgens de wet verplicht zijn om voor onderdak en onderwijs te betalen voor hun kinderen? Zoiets heb ik een keer gelezen.
Ja, dat is zo. Ouders zijn verplicht om onderwijs en onderdak te betalen zolang de kinderen studeren (en niet bissen) en de ouders de financiële middelen hebben (maar dan kan je een studiebeurs aanvragen). Als je ouders bijvoorbeeld niet akkoord zijn met je studierichting, kunnen ze er niet mee dreigen dat ze je studie niet zullen betalen.

link
En om een bijbaantje te vinden in belgië als student is niet zo heel makkelijk hoor (zeker niet als je 32 uur les hebt in de week, dan heb je daar echt geen zin meer in hoor). Ik zou echt niet weten wanneer ik een bijbaantje zou kunnen doen, ik kom nu al heel vaak tijd te kort.
Ik heb ook géén idee wanneer ik zou werken. In het eerste semester had ik slechts 1 vrije namiddag en dan moest ik meestal nog practica, werkcolleges en dergelijke voorbereiden. Ik heb ook niet zoveel tijd meer over.

Re: Tot welke leeftijd studeren?

door Cycloon » do 01 feb 2007, 18:03

Ik vind bijdragen in de kosten als je vast werk hebt veel logischer dan studeren en werken samen hoor! En om een bijbaantje te vinden in belgië als student is niet zo heel makkelijk hoor (zeker niet als je 32 uur les hebt in de week, dan heb je daar echt geen zin meer in hoor). Ik zou echt niet weten wanneer ik een bijbaantje zou kunnen doen, ik kom nu al heel vaak tijd te kort.

Re: Tot welke leeftijd studeren?

door arual » do 01 feb 2007, 17:47

Dat verschil is inderdaad heel groot. Ik kom uit Nederland, maar studeer in België. Mijn ouders betalen ook voor mijn studie, maar iedereen die ik ken uit Nederland heeft een bijbaantje en bijna iedereen moet zijn studie voor een groot gedeelte zelf betalen. Mijn klasgenoten in België keken ook raar op toen ik zei dat ik een bijbaantje had en dat dat heel normaal is in Nederland. Maar ja...de prijzen voor studeren in Nederland en op kamers gaan liggen ook wel erg hoog, dus ik begrijp het wel dat ouders een bijdrage vragen van hun kinderen. Of hoor ik dan tot de categorie ''Gierige Hollanders'' :wink: :) . Wat ik dan wel weer erg raar vind is dat ouders een bijdrage gaan vragen van hun kinderen als ze na hun 18e nog thuis wonen, voor eten en onderdak enzo... En is het trouwens ook niet zo in België dat de ouders volgens de wet verplicht zijn om voor onderdak en onderwijs te betalen voor hun kinderen? Zoiets heb ik een keer gelezen. Maar goed. Ik ben nu 19 jaar en als alles goed gaat ben ik op mijn 23e klaar met mijn studie. Ik heb er dan 1 jaartje langer over gedaan. Ik denk dat dat wel een 'normale' leeftijd is. Naar mijn idee is niemand te oud om nog te gaan studeren.

Re: Tot welke leeftijd studeren?

door Phys » do 01 feb 2007, 17:11

80 euro?? En wij 1500?

En dan nog betalen de ouders alles?

Re: Tot welke leeftijd studeren?

door Cycloon » do 01 feb 2007, 17:11

Idd, in België is studeren spotgoedkoop als je het vergelijkt met andere landen. Dat heeft z'n voordelen (mensen die het geld niet hebben maar wel het verstand kunnen studeren), maar het heeft even goed zijn nadelen: Richtingen zitten vol met mensen die het niet aankunnen of gewoon de moeite niet doen om te werken.

Re: Tot welke leeftijd studeren?

door gast004 » do 01 feb 2007, 16:47

Ik wist dat studeren veel geld kost, maar zó veel :) , waaraan besteedt men dan al dat geld?

Wikipedia: studietoelage

Wikipedia: studiefinanciering

onderwijs vlaanderen: studietoelagen

Bij ons liggen de studiegelden heel wat lager dan in Nederland. Ik ben beursstudent en ik moest slechts 80 euro betalen. Bijna-beursstudenten betalen 320 euro, niet-beursstudenten 520 euro. Dat is toch een heel stuk minder dan in Nederland.