Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

Re: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

door Zaza1 » zo 25 mei 2008, 19:01

Kan iemand me alsjeblieft helpen? :cry:

Ik weet het echt niet meer en het moet morgen af.

Ik zou er heel blij mee zijn!

Re: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

door Zaza1 » zo 25 mei 2008, 15:12

Of wordt de waarde van K toch wel kleiner?

Ik twijfel nu heel erg.

Re: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

door Zaza1 » za 24 mei 2008, 21:19

Ik heb nog een laatste vraag..

Sorry dat ik zo veel vraag, maar ik ben een beetje onzeker of ik het wel goed heb.

:oops:

Wanneer ik het reactiemengsel met katalysator maar 5 minuten in plaats van 30 min had laten koken, had ik logischerwijs minder ester gevonden. Maar betekent dit dat de waarde van K na 5 minuten kleiner is dan de K na 30 minuten koken?

Ik denk het zelf niet, want de waarde van K is alleen afhankelijk van de temperatuur, tijd heeft geen invloed op de waarde van K. Wel is het zo dat, als je het reactiemengsel met katalysator korter laat koken er minder ethylacetaat ontstaat. Om evenwicht te bereiken is een bepaalde tijd nodig, de insteltijd.

Wanneer je het mengsel korter laat koken is het evenwicht misschien nog niet helemaal bereikt, waardoor je een minder nauwkeurig resultaat krijgt. Wanneer je het mengsel langer laat koken, heeft het mengsel meer tijd om het evenwicht te bereiken, zodat het resultaat dat je krijgt dichter bij het evenwicht ligt. De waarde van K die je dan bepaalt uit die resultaten is nauwkeuriger.

Ik weet niet goed hoe ik dit moet uitleggen. Klopt het wat ik zeg?

Alvast bedankt!

Re: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

door Nikkie V5 » vr 23 mei 2008, 15:21

Oke bedankt, nou snap ik die laatste zinnetjes ook ;)

Re: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

door Beryllium » do 22 mei 2008, 14:23

HC is de afkorting die ik voor 'absolute hoeveelheid C' heb gebruikt, zeg dus maar het aantal mol C. En 'V' is het volume.

Gewoon een korte schrijfwijze...

Re: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

door Nikkie V5 » do 22 mei 2008, 14:09

Hallo ik heb samengewerkt met Zaza,

Dus we hebben nu het volgende bedacht:

Ja, er moet wel rekening gehouden worden met de verandering van het volume. Dit komt omdat de concentraties dan ook veranderen. Waardoor de berekening van de waarde van K ook veranderd. Dus als je het exact wil berekenen, moet je inderdaad rekening houden met het feit dat er een volumeverandering optreedt.

***

We willen het eigenlijk ook uitleggen, maar we snappen het laatste zinnetje van je uitleg niet helemaal..

[quote]Evenzo geldt: = hoeveelheid C / volume = HC/V

[/quote]

Wat bedoel je precies met HC/V?

Groetjes!!

Re: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

door Beryllium » do 22 mei 2008, 13:23

Zaza1 schreef: Is dit antwoord goed? :

Er is evenwicht is bereikt als de concentraties van de stoffen niet meer veranderen in de tijd. De heengaande reactie verloopt dan net zo snel als de teruggaande reactie. De reactiesnelheden van de heengaande en teruggaande reactie zijn net zo groot.

Men zou kunnen bepalen dat bij de bereiding van ester evenwicht is bereikt door de concentratie van of de reactanten (de stoffen die hebben gereageerd tot het product) of de concentratie van het product (datgene wat is gevormd tijdens de reactie) te meten. In ons geval zou het meten van de hoeveelheid gevormde ester een goede methode zijn om vast te stellen dat er evenwicht is bereikt. Als deze concentratie constant is dan kunnen we vaststellen dat er evenwicht is bereikt, want bij evenwicht veranderen de concentraties van de stoffen niet meer in de tijd.
Lijkt me een goede uitleg!
Moet ik bij het berekenen van de evenwichtsconstante K ook rekening houden met dat nieuwe volume? Zo ja, hoe dan? En zo nee, waarom niet?
Ja, ik geloof dat je daar voor een exact antwoord rekening mee moet houden. Desalniettemin, vraag ik me sterk af of je je om de kleine volumeverandering door het reageren van je stoffen druk moet maken.

En waarom?

Stel, je hebt de reactie A + B >> C. Dan geldt: K = /[A][B].

Evenzo geldt: [C] = hoeveelheid C / volume = HC/V

Je kan aantonen dat de concentraties A, B en C veranderen als je het volume laat veranderen.

Re: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

door Zaza1 » do 22 mei 2008, 12:59

Ik heb nog één vraagje over deze proef:

Bij de bereiding van deze ester was het beginvolume 100 mL (40 mL ethanol, 40 mL azijnzuur, 20 mL zwavelzuur) Tijdens de omzetting in ethylacetaat kan het volume in principe groter of kleiner zijn geworden, omdat de nieuwe stoffen een andere dichtheid hebben.

Moet ik bij het berekenen van de evenwichtsconstante K ook rekening houden met dat nieuwe volume? Zo ja, hoe dan? En zo nee, waarom niet?

Ik denk zelf van niet. Klopt mijn uitleg? :

Bij de omzetting in ethylacetaat, krijgen de stoffen misschien wel een andere dichtheid, maar uiteindelijk neemt het totale volume toe.

De waarde van de evenwichtsconstante K blijft gelijk, omdat de verhouding van de stoffen hetzelfde is, alleen het volume is veranderd, de verhouding niet.

Maar ik denk niet dat dit helemaal klopt, ik snap het zelf niet helemaal

Re: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

door Zaza1 » wo 21 mei 2008, 22:54

Heel erg bedankt, ik snap het nu veel beter!

De concentratie gevormde ester kan ik toch gewoon aflezen?

We hebben namelijk de inhoud van het mengsel ( 40 mL ethanol, 40 mL ijsazijn en 20 mL zwavelzuur) na de proef in een maatcilinder met water gegoten. De ethylester loste als enige niet op en bleef bovenopdrijven. Daardoor konden we het volume gevormde ester aflezen.

Is dit antwoord goed? :

Er is evenwicht is bereikt als de concentraties van de stoffen niet meer veranderen in de tijd. De heengaande reactie verloopt dan net zo snel als de teruggaande reactie. De reactiesnelheden van de heengaande en teruggaande reactie zijn net zo groot.

Men zou kunnen bepalen dat bij de bereiding van ester evenwicht is bereikt door de concentratie van of de reactanten (de stoffen die hebben gereageerd tot het product) of de concentratie van het product (datgene wat is gevormd tijdens de reactie) te meten. In ons geval zou het meten van de hoeveelheid gevormde ester een goede methode zijn om vast te stellen dat er evenwicht is bereikt. Als deze concentratie constant is dan kunnen we vaststellen dat er evenwicht is bereikt, want bij evenwicht veranderen de concentraties van de stoffen niet meer in de tijd.

Re: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

door Fuzzwood » wo 21 mei 2008, 22:44

Dat klopt, want de is heen- en terugreactie is even snel bij het bereik van het evenwicht en het komt er dan op neer dat de concentraties dus niet meer zullen veranderen.

Re: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

door Zaza1 » wo 21 mei 2008, 22:34

Ok, bedankt!

Dus als ik de concentratie van de hoeveelheid gevormde ester bepaal

en als deze constant is, weet ik dat het evenwicht is bereikt?

Re: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

door Napoleon1981 » wo 21 mei 2008, 17:55

pH is een hele slechte manier om dit te meten. pH heeft een logaritmische schaal, dus kleine afwijkingen worden al snel heel groot. Zoals FsWd al zei, waarschijnlijk heb je een catalysator gebruikt, en gaat dit ook niet. pH is een maat voor de H3O+ concentratie, en je werkt in organische oplosmiddelen dus dit gaat ook niet.

Wel goed bedacht overigens Afbeelding

Re: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

door Fuzzwood » wo 21 mei 2008, 15:45

Zaza1 schreef: Wat ik nu weet :

er is evenwicht is bereikt als de concentraties van de stoffen niet meer veranderen in de tijd. De heengaande reactie verloopt dan net zo snel als de teruggaande reactie. De reactiesnelheden van de heengaande en teruggaande reactie zijn net zo groot.

Kan ik niet de concentratie van bijvoorbeeld azijnzuur bepalen door de pH te meten? Als de pH gelijk blijft, kan het toch zijn dat er evenwicht is bereikt?

Maar ik zou echt niet weten hoe ik de concentraties van de andere stoffen kan bepalen. Het zijn geen basische oplossingen..dus met pH bepalen kom ik niet ver.
Je meet de pH van een oplossing, niet van de stoffen apart. Wanneer je dan gaat rekenen, neem je aan dat die pH van alleen azijnzuur afkomt. Hebben jullie overigens geen sterk zure katalysator als zwavelzuur gebruikt? Met de hoeveelheid ester heb je trouwens al genoeg. Aangezien je weet dat het 1:1 reageert betekent dat elke mol ontstane ester staat voor elke mol verdwenen azijnzuur en ethanol en elke mol ontstane water. Als het goed is weet je met hoeveel mol van je reactanten begonnen bent en kun je dus de eindhoeveelheden uitrekenen.

Maar je zult sowieso al een onnauwkeurigheid meenemen wanneer je niet volkomen droog gewerkt hebt: onder stikstof gewerkt, volledig droog glaswerk, volledig droge reactanten, enz.

Re: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

door Nikkie V5 » wo 21 mei 2008, 15:40

Maar misschien is het wel zo, dat als de concentratie van azijnzuur niet meer veranderd, dat de rest ook niet zal veranderen, ten minste als het evenwicht is bereikt toch?

Dus dan zou je aan de pH van het zuur toch genoeg hebben?

Re: [scheikunde] vaststellen evenwicht ester

door Zaza1 » wo 21 mei 2008, 09:52

Wat ik nu weet :

er is evenwicht is bereikt als de concentraties van de stoffen niet meer veranderen in de tijd. De heengaande reactie verloopt dan net zo snel als de teruggaande reactie. De reactiesnelheden van de heengaande en teruggaande reactie zijn net zo groot.

Kan ik niet de concentratie van bijvoorbeeld azijnzuur bepalen door de pH te meten? Als de pH gelijk blijft, kan het toch zijn dat er evenwicht is bereikt?

Maar ik zou echt niet weten hoe ik de concentraties van de andere stoffen kan bepalen. Het zijn geen basische oplossingen..dus met pH bepalen kom ik niet ver.