Wat zou helpen is als providers tarieven per gigabyte moeten specificeren. Een gigabyte is ongeveer een uur film kijken in 720p formaat, iets wat goed mogelijk is op het scherm van menige smartphone.Iets als 0.15 per MB klinkt heel aardig, maar de klant moet zich realiseren det het bekijken van een film alsonog 150 euro per uur kost, en rondrijden met navigatie ze ook op een paar tientjes komt te staan.Wat men nu doet is gebruik maken van compleet irrelevante nummers, vergelijkbaar met telefonie aanbieden voor 1 cent per milliseconde want zou neerkomen op 600 euro per minuut.
Dan zit je weer met een ander probleem, namelijk de kleinverbruikers. Ik verbruik gemiddeld zo'n 100 MB per maand. De meeste bundels zitten ook in de ordergrootte van enkele honderden MB's. Een tarief per GB slaat dan weer nergens op.
Het ligt er dus maar net aan waar die klant het voor gaat gebruiken. Veel streamen leidt tot veel dataverkeer. De verkoper kan daarin adviseren, maar ook maar beperkt. Hij kan bijvoorbeeld niet jouw gedrag over 2 jaar voorspellen plus dat als jij zegt dat je niet veel streamt maar vervolgens wel de hele dag naar grappige katten op facebook zit te kijken, dan is je verbruik toch hoger dan verwacht.
Plus: een groot deel van de consumenten sluit online af, zonder met een verkoper te praten.
Ik zie dus echt gewoon een verantwoordelijkheid voor de consument zelf. Bedenk wat je wil, hou in de gaten wat je verbruikt en stel je abonnement bij indien nodig. En zet je datalimiet aan op je toestel, zodat je niet ongemerkt buiten je bundel gaat. In Android 3x klikken, zal met Windows en iOS niet veel moeilijker zijn.