Sorry dat het onderhand een beetje spammerig begint te worden, maar toch nog even. Ik heb wat verder onderzoek gedaan.
Geluid is belangrijk maar is niet het enige. Mijn vraag/vragen hier gaan eigenlijk vooral om de technische kant van het verhaal.
Ik vond b.v. het volgende draadje, waarvan het mij onduidelijk is wat waar is/actueel is:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1644357(jaar 2015)
Die electronica schijnt vaak al snel problemen op te leveren, 'Het probleem is dat de merken de merken niet meer zijn.', "fantastic plastic"(kleine dingetjes gaan al snel kapot),
'Ik heb een tijd terug gelezen dat er ook bij Bosch/Siemens sprake is van een tweedeling, de goedkopere range wordt in Bulgarije/Roemië/etc gemaakt, en de duurdere range gewoon in Duitsland.'
Ik kan me voorstellen dat de koelvriescombinaties van meer dan 1.000 euro langer mee gaan en beter zijn ...
Een opmerking van iemand 'Gorenje Group
Liebherr/Miele
Samsung
Alle Siemens/Bosch/lg/aeg/elextrolux etc zijn in de basis allemaal een Gorenje'
Gezocht: goede, degelijke koelvries, éénpersoonshuishouden, geen toeters en bellen nodig, stil (!), die lang mee gaat zonder problemen, enigszins bescheiden bedragen dus niet 1.000 euro of meer. Het lijkt me ook maar afwachten wanneer de electronica in de duurdere apparaten het begeeft ...
Die redelijk geprijsde Zanussi uit 1994 ging 23 jaar mee, zonder onderhoud.
Hoe moeilijk kan het zijn ? 'nieuw, nieuwer, nieuwst'