CoenCo
Technicus
Artikelen: 0

Re: Lagrange

Ik had begrepen dat de lagrangiaan vooral voordelen heeft bij slingers waarvan het ophangpunt kan verplaatsen.
ukster

Dat verbaasd mij eigenlijk niet.. het dynamische systeem is dan wel een tikje ingewikkelder.
maar als L uiteindelijk bekend is (hiermee is het complete systeem beschreven) ,zal Lagrange ook hier de meest elegante oplossingsmethode blijken.
Ik zie Lagrange wat dat betreft als een algemeen toepasbare (snelle) oplossingsmethode voor de bewegingsvergelijkingen van dynamische systemen op basis van kinetische- en potentiële energie vergelijkingen
CoenCo
Technicus

Voor simpele 1 of 2-massa-veersystemen en enkele slingers is newton véél sneller. Maar je hebt er meer inzicht voor nodig.

Lagrange kan (bijna?) alles, maar is een stuk meer schrijfwerk.
ukster

ik geloof je..
maar in dit topic wilde ik mij perse verdiepen in het toepassen en begrijpen van de oplossingsmethode van Lagrange en dat is prima gelukt....
Ik ga het nogmaals oplossen met de wetten van Newton om de 2 methodes goed met elkaar te kunnen vergelijken
ukster

CoenCo schreef: Ik had begrepen dat de lagrangiaan vooral voordelen heeft bij slingers waarvan het ophangpunt kan verplaatsen.
Dat zijn toch verjaardagsslingers? :P

Terug naar “Analyse en Calculus”