Nog even verder nagedacht en nu begrijp ik het volgens mij. Alleen moet er volgens mij een teken andersom staan in de formules in het filmpje:
Een stilstaande waarnemer in de oorsprong met coordinaten (x1,t1) ziet een bewegende waarnemer met snelheid v van hem wegbewegen met coordinaten (x2,t2) Die coordinaten zijn dus de coordinaten van de bewegende waarnemer zoals de stilstaande waarnemer vanuit zijn positie zou kunnen opmeten.
- formules 1315 keer bekeken
De formule voor x2 heeft dus ee plus teken terwijl een min teken in het filmpje.
daarmee kun je een plaatje maken met daarin de bewegende waarnemer gezien vanuit de stilstaande alsvolgt:
- bew_wn1 1315 keer bekeken
met respectievelijk v=0.1c (rood), 0.9c (blauw) en 0.99c (groen)
de bewegende waarnemer positie is dan gemeten tussen t=0 en t=0.1s
Wat opvalt is dat de afgelegde weg voor v=0.99c veel groter is dan 0.1 lichtseconde (2.1054e+008m en 2.1266e+008 lichtmeter) dus de bewegende waarnemer legt zoals hij het zelf ziet in 0.1s 0.1 lichtseconde af (3x10^7 meter) maar waarnemer in rust ziet hem 2.1266e+008 lichtmeter afleggen (=7.1 lichtseconde, dus 71 x de afstand die de waarnemer zelf denkt af te leggen), dus dat laat denk ik duidelijk zien dat de tijd voor de bewegende waarnemer 71 x zo langzaam loopt.
als je dit doortrekt naar de lichtsnelheid zelf, dan zou dat dus betekenen dat reizende waarnemer met de lichtsraal mee zelf denkt met snelheid c te kunnen reizen, en ziet de achterblijvende waarnemer hem ook met c reizen, maar lijkt het heel lng te duren. (factor 71 bij 0.99c)
onderste plaatje laat de beruchte hyperbool zien. dat is wat in dit geval de bewegende waarnemer in 0.1s aflegt zoals de stilstaadne waarnemer dat ziet als de bewegende waarnemer volgens hemzelf gedurende 1s reist met resp 0.1 tot 0.9c. dus bij 0.9 c legt hij dan in 0.1s 6.1942e+007 meter af en gaat de tijd voor hem 6.8825e+007 lichtmeter vooruit volgens de stilstaande waarnemer.
- bew_wn2 1315 keer bekeken
- bew_wn3 1315 keer bekeken