Professor Puntje schreef: ↑zo 22 dec 2024, 22:40
Je ziet historisch (beginnend met de atomen van de oude Grieken) dat wat eerder als ondeelbare bouwstenen werden beschouwd later vaak toch weer uit nog elementairder bouwstenen blijken de zijn opgebouwd. Dat gaat dan ook samen met veranderingen in de natuurkunde. Hoever dat doorgaat is koffiedik kijken. Dat weet ik ook niet. Maar ik zie
op logische gronden niet dat dat er een grens zou moeten zijn in het kleine of het grote.
Oké, en stel dat het zo is, waarom zou het dan ook niet zo zijn dat we niet alleen in een groter systeem zitten (en dat systeem weer in een groter systeem etc.), maar ook in een groter
levend systeem.
Ik vraag me namelijk ook af waarom er zoveel energiebronnen zijn (sterren). Nu kun je stellen: ja, toeval, ze zijn er gewoon. Maar is er iets op aarde dat er
toevallig is? Een boom groeit niet zomaar op een plek, hij groeit daar omdat er water is en ie toegang heeft tot zonlicht. Alles is met elkaar verbonden.
Wellicht zijn wij bijvoorbeeld informatiedragers in een groter levend systeem, zoals er in ons lichaam ook informatiedragers zijn.
Het feit dat we niet sneller dan het licht kunnen reizen is wellicht noodzakelijk om de grotere systemen in stand te houden, want stel je voor dat een specifieke bacterie in ons lichaam die op een specifeke plek hoort te zijn zomaar buiten ons lichaam treedt.
Ook is het zo dat er levende organismen zijn ontstaan in dit universum op basis van niet-levende stoffen. Dus waarom zou dat niet ook het geval zijn in een systeem één trede hoger dan de onze, namelijk die van multiversums?
Een bezwaar dat je zou kunnen opwerpen is: waarom lijkt ons systeem dan niet door iets externs te worden gemanipuleerd? Wij kunnen bijvoorbeeld kleinere entiteiten zoals bacterieën manipuleren, bijvoorbeeld met een chirurgische ingreep in het lichaam. Maar het is niet zo dat de maan plots een lichtjaar verder wordt verplaatst door een plotselinge externe ingreep.
Maar mogelijk worden we wel gemanipuleerd zonder dat we het doorhebben of begrijpen. Een dier begrijpt immers ook niet dat ie gemanipuleerd wordt.
Dit zijn wat gedachtespinseltjes.