Hey iedereen ik ben net nieuw hier dus wou ik eve hallo zeggen.
Vandaag had ik een discussie op school met de leraar. Ik zei dat ik het oneerlijk vond dat iedereen na zijn 18de mag stemmen.
De discussie begon omdat we het hadden over de uitlatingen van Geert Wilders die zei dat hij grondwet artikel 1 wou afschaffen.
Ik vind het gewoon heel erg dat zo een persoon in de 2e kamer zit, en dat hij stemmen krijgt voor het meeste deel (99%) omdat men niet inziet wat voor intenties hij echt heeft. Ik denk dat er een soort test ontwikkeld moet worden dat men door middel van die test kan zien hoeveel inzicht een persoon heeft (ik bedoel niet vermogen om te leren) gewoon psychologisch begrip.
Want dan zou het noit zo zijn dat mensen als Bush aan de macht komen.
Ik wil niet zeggen dat dan alleen de mensen mogen stemmen die de test hebben gehaald (90 a 95%) maar dat hun stem wel meer telt bijvoorbeeld 10x meer.
Het systeem nu is volgens mij wel het beste dat we kennen maar echt verre van perfect, het zal natuurlijk nooit perfect zijn maar het kan beter.
Mijn leraar zag niks in mijn systeem.
Hij gaf argumenten als:dat het dan discriminatie is dat mensen die meer begrijpen wel mogen stemmen, en dat een persoon dan minder waard is wat niet zo is. Hij zei wel dat er verschil was tussen mensen maar dat ze evenveel waard zijn. Wat ik ook vind.
Maar als wij mensen die niet ghoed weten waarom ze op een partij stemmem of niet genoeg inzichyt hebbe omdat te begrijpen, dan beschermen we hen tegen hunzelf.
Ik voeg dit onderwerp toe om meningen te krijgen, het is niet zo dat ik gelijk wil.
Als ik niet gelijk heb dan wil ik daar graag achterkomen.
alvast bedankt,
16 jarige scholier die heel veel nadenkt.