Moderator: Rhiannon
Dat is ook wat ik bedoel. Vertrouwen hebben in iets betekend iets net "second guessen". Niet ergens over nadenken dus, maar gewoon jouw rol erin spelen. Wanneer we nadenken vergelijken we de informatie die we in ons referentiekader hebben opgeslagen met de situatie die voorhanden is. Vaak vergeten we daardoor wat er werkelijk gebeurd en gaan we aan de slag met wat er in dit referentiekader bestaat. Dit is echter nog niet eens het destructiefst aan dit proces. Naast deze werking is namelijk te stellen dat nadenken an sich vergelijken is. En op een manier die bijzonder overeen komt met wat we eerder schreven over vergelijken: het wordt hierdoor een ego-kwestie. Dat blijkt ook wel uit de manier waarop we refereren aan voorgaande gebeurtenissen.Dat is zeker waar. De enige manier die ik ken om de vicieuze cirkel te doorbreken is vertrouwen hebben; Meestal merkt men dan dat de angst ongegrond was, dat het niet zo snel mis gaat en dat er ook andere oplossingen zijn.. oplossingen die men voor dien niet zag.
Ik vind trouwens zeker niet dat de overheid moet ingrijpen; de bank mag investeren waarin ze wilt. Alleen wil ik wel dat dat investeringsbeleid transparant is voor de gewone burger. Deze moet m.i. zijn bank-keuze o.a. daarop kunnen baseren.
De overheid draait, de media verdraait, maar het geld is eerlijkDe overheid draait, maar het geld stuurd.
De overheid draait, de media verdraait, maar het geld is eerlijk
Ik dacht dit vroeger ook altijd, maar nu zie ik hierin een nuance:De overheid draait, de media verdraait, maar het geld is eerlijk
Overheidsingrijpen is de kern; vraag en aanbod wordt slechts getolereerd zolang het nuttig is.De waarde van geld wordt bepaald door vraag en aanbod en door overheidsingrijpen die je zou kunnen betitelen als afspraken.
Het is juist wel van nature bepaald: niets behalve jouw zelf.Dat niet van nature bepaald is wat als eigendom dient te worden beschouwd ben ik met je eens.
Ik vraag me af of het optimisme of pessimisme is waarom je dit denkt...ik gok pessimisme.Dat de westerse kapitalistische afspraken over eigendom de oorzaak van armoede zijn, je zult je niet verwonderen, is niet mijn mening.
Nee, geen eigendom zal leiden tot de afwezigheid van de gedachte aan arm en rijk.Geen eigendom zal snel leiden tot iedereen arm.
Niet zo, ik had ze zo'n 20 jaar geleden ook, ongeïnformeerd als ik was. Ik begrijp dat dingen zo over kunnen komen. Het is echter zo dat de gedachten die de man bezigt slechts gelden in een systeem waarbinnen materieel bezit gewaardeerd wordt. Als je daarop welvaart afmeet is er inderdaad iets te zeggen voor het systeem an sich en banken die de omloopsnelheid van geld bevorderen. Ik ben echter van mening dat we als groep (lees: de hele wereld op dit moment en als we uit gaan zaaien ok de andere hemellichamen daarbij) naar welvaart moeten kijken en dat heeft als gevolg dat er helemaal geen winst of verlies gemaakt kan worden. Wel is het zo dat door mismanagement de bronnen uit zouden kunnen putten (maar dat is natuurlijk slechts een theorie..).Wellicht zullen de ideën van [wiki=en]Hernando de Soto (economist)[/wiki], die gaan over verbeterde afspraken over eigendom van armen in arme landen je interesseren.
Ligt er aan.Ik denk overigens dat bezit een gedachte is die niet waar is en dus zichzelf omver werpt. Wat denk jij?
Hoe wil je dat vaststellen? Om een lang verhaal kort te maken: De markt kan het beste de waarde van de productie capaciteit van iemand vaststellen. We hebben juist de markt er voor om iedereen evenredig te betalen.Ik bedoelde evenredig betaald.