theoriegeladen schreef:Ik zelf moest hieraan denken: Het probleem van de brug wordt met Hegels dialectiek deels opgelost. Als je naar de verschillende groepen categorien kijkt staat daar ook het relationele bij. En vervolgens het categorische, het hypothetische en het disjunctieve oordeel.
Oordelen van de eerste soort vergelijk ik met enkelvoudige ideeen of indrukken van Hume. Pure ervaringsverschijnselen. Hegel begrijpt dat dit de these is van ons denken. Hij zet hier de anti-these tegenover, hier zie ik het hypothetische oordeel van Kant of het samengestelde idee van Hume. Dit is wat wij ervaren, onze realiteit. Deze anti-these heeft geleid tot een nieuwe situatie die het meer der geheel der som der delen moet zijn van de these en anti-these en is tegelijkertijd these en dus categorisch.
Wacht eventjes hoor, want ik weet dat dingen heel erg op elkaar kunnen lijken, maar Kant komt echt vanaf een andere..uuh..kant dan Hume. Alle categoria zijn wat Kant betreft pure ervaringsverschijnselen. De ethiek valt onder de categoria van relatie. Er zijn er echter meer:
logische tafel van de oordelen
kwantiteit
algemene
speciale
singuliere
kwaliteit
bevestigende
ontkennende
oneindige
relatie
hypothetische
categorische
disjunctieve
modaliteit
problematische
assertorische
apodictische
Transcendentale tafel van de verstandsbegrippen
kwantiteit
eenheid
veelheid
alheid
kwaliteit
realiteit
negatie
beperking
relatie
substantie
oorzaak
gemeenschap
modaliteit
mogelijkheid
bestaan
noodzakelijkheid
Zuivere fysiologische tafel van de grondbeginselen van de natuurwetenschap
Axioma's
van de aanschouwing
Anticipaties
van de waarneming
Analogieen
van de ervaring
Postulaten
van het empirische denken in het algemeen
Hierin zien we dat Kant van mening is dat er vier soorten eigenschappen aan alles zijn. Om heel eerlijk te zijn kan ik geen vijfde verzinnen. Jouw punt over de these, antithese en de synthese (
Dankje wel, ik ben er zeker van dat jij het ook goed zult doen. Alleja als ik zo afga op je antwoorden toch.
Dank je wel voor de succes wens en voor het compliment. Ik ben er echter niet half zo zeker van als jij. Ik ben teveel mijn eigen onderzoek aan het plegen om echt goede cijfers te halen.
... pi.gif
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill