Zie je trouwens Ypsilon, dat ik dat 'drogreden' van jou maar even laat liggen, omdat het mij onmogelijk is te plaatsen, en je eigenlijk maar even precies moet uitleggen waarom je dat een 'drogreden' vindt. Het komt op mij over als nogal fors beledigend, kun je je dat voorstellen? Ben je in staat om je daar iets bij te denken?
Eerlijk gezegd kan ik me er inderdaad niet veel bij indenken. Die "in staat"-formulering lijkt te suggereren dat ik daarvoor een bepaalde capaciteit zou ontberen, maar het is eenvoudigweg zo dat ik met "drogreden" geen waarde-oordeel wil uitspreken. Dat zit er niet per definitie in ook. Ik neem aan dat je het hierover hebt:
Ook de "objectiviteit" waarmee dan door iedereen geschermd wordt, en de "wetenschappelijke bewijsvoering" (waarvan men de metafysische grondslagen dan ontkent, maar die men wel wil gebruiken om metafysische uitspraken te rechtvaardigen, om maar een voorbeeld te noemen) schaden m.i. discussies. Niet omdat ze noodzakelijk twijfelachtig zijn, dat is op zich voer voor een andere discussie, wel omdat ze simpelweg worden ingezet als drogreden.
Merk op: "objectiviteit" en "wetenschappelijke bewijsvoering" hoeven geen drogreden te zijn, maar worden [dikwijls] wel zo ingezet. Dat was wat ik bedoelde. Nabob werkte het verder uit:
Je bedienen van dergelijke begrippen, drogredenen en ondeugdelijke argumentaties is doorgaans een keuze voor de makkelijkste weg in een discussie. 'Objectiviteit', 'ware aard', 'waarheid', 'rede' en 'wetenschappelijk bewijs/onderzoek' en vele argumentaties die zich van deze begrippen moeten bedienen om een geldigheid in de discussie te verkrijgen; het zijn helaas te vaak verdachte begrippen in een discussie die veel weten te verduisteren. Misschien is het ook wel een vorm van onwetendheid en naïviteit dat mensen zich hiervan bedienen. En het zijn niet alleen de leken! Er zijn legioen hoger opgeleiden en academici die zich te pas en onpas van dit soort begrippen bedienen. Des te moeilijker is het in dat geval om een discussie naar een 'hoger niveau' op te tillen. In elk geval is het wel zo dat wanneer bijvoorbeeld het woordje 'objectiviteit' valt je moet opletten dat het niet allengs bergafwaarts gaat met de discussie.
Daarmee zijn wij beiden er echter aan voorbijgegaan dat het vaak geen keuze is, maar een opinie gesteund op een onwrikbaar geloof in objectiviteit en waardenvrijheid van bepaalde methoden. Van het wat naïeve idee (en dat zeg ik zonder te willen beledigen) dat de wetenschappelijke kennis slechts uit de werkelijkheid wordt gehaald als David uit het marmer, en niet wordt opgelegd aan de werkelijkheid. Een voorbeeld:
Bijvoorbeeld 'cultuurrelativisme' is eenvoudig te weerleggen door te verwijzen naar massa's cultuurvergelijkend onderzoek. Verschillen culturen? Jazeker! Kijk! Kijk naar de feiten!
Het feit dat culturen vergeleken worden, betekent niet dat die vergelijkingen ook waardeverschillen tussen culturen aantonen die een empirische basis hebben. Wat vergeleken wordt zijn kwantitatieve verschillen in gekozen (niet: ontdekte) criteria, waarvan de waarde door de onderzoekers bepaald wordt. Het cultuurrelativisme stelt dat alle culturen evenwaardig zijn, en daar kan dergelijk onderzoek weinig over zeggen.
Sorry hoor, maar er is daar die werkelijkheid, die zeer werkelijkheid is.
Inderdaad, maar is wetenschap daar noodzakelijk het beste model voor? Vaak wel, maar het moet m.i. onderbouwd worden waarom dat zo is.
'Feiten, feiten', wat suggereer je nu eigenlijk te zeggen Nabob? Dat dat onderzoek van Amnesty International en de Verenigde Naties, onder andere, want er is nog veel meer van dergelijk onderzoek, allemaal uit de grote duim gezogen is, verzonnen is? Kun je je voorstellen dat ik eigenlijk als enige integere reactie kan bedenken een weerleggen van dat onderzoek van Amnesty International en de Verenigde Naties, in plaats van een indirect soort twijfelachtig maken, dat zo gratuit is en vooral veel suggereert over jou Nabob? De Holocaust, daar bleek je elders gevoelig voor, waarom dan die twijfel bij genoemd onderzoek? Ik snap daar niets van. Het is mij een compleet raadsel.
Al wat nabob wou zeggen is dat de term "feit" als "onbetwijfelbare, objectieve zekerheid" met voorzichtigheid gehanteerd moet worden omdat ze zeldzaam zijn en weinig betekenen buiten hun context van analyse, die noodzakelijk ook interpretatie is, die noodzakelijk niet waardenvrij is.
Het is niet onze bedoeling wantoestanden te ontkennen, maar wel om trachten aan te tonen dat bepaalde argumenten geen bewijs kunnen leveren voor bepaalde zaken. Een rapport van Amnesty mag dan feitelijk (als in: empirisch) materiaal en doorwrochte analyses van integere mensen bevatten, op zich zijn ze geen evidentie voor het failliet van het cultuurrelativisme. Dit dan maar ter voorbeeld.
Edit:
Discussies kunnen zich eindeloos voortslepen en eventueel ook ontsporen, vanuit de illusie dat zuivere argumenten en wetenschappelijk onderzoek beslissend zijn, terwijl impliciete en onbewuste vooroordelen dat haast onmogelijk maken en men geneigd is van daaruit heel andere middelen te hanteren.
Hiermee lijk je toch meer richting onze gedachtegang te gaan, dunkt me.