Hier in België kan je de titel van ridder in de leopoldsorde of ridder in de kroonorde trouwens vrij simpel verwerven: zowel mijn grootvader als mijn vader hebben hem gekregen op basis van eigenlijk geen superspeciale dingen te doen (grootvader heeft 30 jaar bij de staat als ambtenaar gewerkt en kreeg het). Die titels zijn echter niet overdraagbaar ofzo en je moet wel adminsistratiekosten betalen
Steve,
Die zaak ligt wel iets gecompliceerder.
Ik ben eens verder gaan zoeken,
Ik ben er nog niet 100% uit, maar:
België
Er zijn
adelijke families en
edellieden door verdienste
Nieuwe titels worden meestal persoonlijk (geen overgang), ook wel "ad personam" genoemd gegeven.
Maar nu ook nog kunnen titels gegeven worden die wel doorgegeven worden (geërfd) aan het nageslacht (allen of oudste mannelijke opvolger).
Nederland
Hier vindt je de
Nederlandse adelijke families en duidelijk is dat er in Nederland ridders zijn met erfelijke titels zowel voor allen als voor eerstgeborenen (ze staan met naam vermeld).
Ik heb het gevoel dat in België voor de adelijke familie ridders die situatie vergelijkbaar is (beetje onduidelijk omdat ze vermelden dat er in totaal 200 ridders zijn, maar afgeleid uit de text en context).
Hier staat wat meer algemene uitleg:
Belgische adel
Uit een en ander blijkt dat de titel op zichzelf niet volstaat om te weten of deze: "ad personam", "Allen", Eerstgeborene", of nog een aantal andere dingen is.
In de lijst van verleende titels (wegens verdienste) in België tussen 1997 en 2007 zie je dat de meesten ter persoonlijke titel zijn, maar niet allen, en dat men het er duidelijk bijschrijft wat tot de veronderstelling leidt dat andere opties mogelijk zijn.
De links naar deze jaartallen vondt je onderaan de paginas die ik voorheen gelinkt heb.
Ik vermoed ook dat er een verschil is, op basis van een
volslagen onwetenschappelijk argument, met name dat mijn vader (laaaaang geleden) steeds met een soort ontzag over de oude adel sprak tegenover de nieuwe adel die voor hem meer om lintjes/papier gingen (die je zelf moest betalen).
Conclusie:
Zowel DPW, Ger en de adellijke tante hebben gelijk en hebben gewoon verschillende ervaringen waarvoor hun respectievelijke interpretaties waarschijnlijk kloppen.
En vermoedelijk is de Belgische situatie ca idem dito.
Het houdt wel in dat de titels op zichzelf blijkbaar geen vaste definitie inhouden van de wel of niet erfbaarheid.
Grappig is dat op van deze paginas staat dat je in Belgïe niet
tot de adelstand kunt "VERHEVEN" worden omdat dat in strijd is met de grondwet die zegt dat alle Belgen gelijk zijn. Je verwerft dus een adelijke titel, je wordt niet tot de adelstand "verheven".
Dat is de theorie natuurlijk want de één is gelijker dan de ander.
Eric
PS:
De grondwet laat/liet dus in feite niet toe dat een juridisch onderscheid gemaakt wordt/werd tussen de adel en anderen.
In mijn studententijd hoorde ik ook van die toen nog bestaande wetten die uit 18xx dateerden en grappig werden door hun zinloosheid (ik vermoed dat er nog wel hier en daar van die dingen rondhangen). Maar ik betwijfel dat deze wetten reëel toegepast werden. Zo kon een champetter iemand zonder geld op zak (kan minimum bedrag niet herinneren) aanhouden voor landloperij (heb ik van mijn leven niet meegemaakt).
.