Moderator: Rhiannon
Ik erger mij alleen maar aan het idiote inslikken van de slot-n voor een klinker Het verschil tussen "het zieke(n) huis" en "het zieke(n)huis" hoort men toch dankzij de klemtoon?Wat mij ook behoorlijk irriteert, is het systematisch inslikken van de eind-n in officiële berichtgeving ("Daarna krijge we buie met rege vanuit het weste.") Behalve dat ik het slordig vind klinken, veroorzaakt het ook vaak betekenisverschillen, voorbeeld: "het zieke huis" is iets heel anders dan "het ziekenhuis", en "een ware huismedewerker" is ook niet hetzelfde als "een warenhuismedewerker".
Het is maar wat je normaal noemt. Tweeklanken hebben een historisch ontwikkeling doorgemaakt.Sorry maar ik heb nog nooit Een Antwerpenaar of Vlaams-Brabander een ij, ou of ui normaal horen uitspreken.
De hier genoemde verschijnselen, zoals g-h verwisseling en ui uitspreken als uu, komen ook in Zeeland voor. Hoewel het langzaam uitsterft. Maar als importzeeuw doe ik het zelf ook wel, hangt er maar net vanaf in welk gezelschap je verkeert.
Wacht... Wat? Antwerpenaars en Brabanders die (in het AN!) een "ui" (neem nu "duim" of "huis") uitspreken als [ʌ]? Dát heb ik nog nooit gehoord.Brabanders en Antwerpenaars spreken de ui niet zo uit, maar als de u in "put", maar dan langgerekter, zoals de ea in het Engelse "learn". Het is een klank waar in het Nederlands geen spelwijze voor bestaat.
Het hangt denk ik van geval tot geval af... Ik heb ook wel eens horen zeggen dat West-Vlamingen het zó fout doen dat de goede manier van uitspreken veel gemakkelijker aangeleerd wordt, terwijl bijvoorbeeld Brabanders dichter bij de juiste uitspraak zitten, wat correctie moeilijker maakt.En waar mensen uit het westen tweeklanken wel normaal uitspreken als ze AN (proberen te) spreken, doen ze dat in het midden van Vlaanderen praktisch nooit.
(vandaar de oefening "een witte vis in een diepe put")
Volgens mij is daar erg weinig Vlaams aan; ik hoor überhaupt nauwelijks ooit iemand 'veeleer' gebruiken, dat is een erg formeel woord. 'eerder' wordt in ieder geval in Nederland net zo vaak gebruikt.*) typisch Vlaams: "eerder" gebruiken voor "veeleer"
Dat ben ik dan door iemand voorgelogen! Hoe durven ze!Volgens mij is daar erg weinig Vlaams aan; ik hoor überhaupt nauwelijks ooit iemand 'veeleer' gebruiken, dat is een erg formeel woord. 'eerder' wordt in ieder geval in Nederland net zo vaak gebruikt.
spijt me, maar het is toch ècht een SKEUFPEU!goh is dat vlaams? In Zaanstad hebben ze ook een Heus met beuten een teun en scheufpeu