vissertje
Artikelen: 0

Werphengel

Hoi,

Als sportvisser sta ik regelmatig met een werphengel op't strand, bij het strandvissen trachten we door met een hengel een stuk lood weg te werpen de vis te bereiken. In regel kan je stellen dat iemand die verder werpt meer vis vangt, tijdens een praatje met collega vissers kwam onlangs ter sprake hoeveel kracht er nu eigenlijk vrij komt bij een worp.

Thuisgekomen ben ik op zoek gegaan, ik heb me een verzakking gegoogeld en ben er ondertussen achter dat een hengel een derde klasse hefboom is, moment = kracht x arm, verder denk ik ook dat de tweede wet van Newton aangaande versnelling van toepassing zal zijn . Hoe dan ook, ligt het aan het ontbreken van iedere vorm van vereiste kennis ?, ik kom er niet uit.

Ik weet niet welke factoren van belang zijn om te berekenen wat ik wil weten dus ik som de verschillende onderdelen maar op ;

Een hengel is 5 meter lang, het lood waarmee geworpen wordt weegt 200gr, de lijn die opgewikkeld zit op een werpmolen wordt met een kruiswikkeling opgespoeld, dit om weerstand bij een worp te minimaliseren, de geleideogen op een hengel zijn ook zo geplaatst en van materialen gemaakt om weerstand zoveel mogelijk te beperken. Een worp, uiteraard afhankelijk van de wind, bedraagt ongeveer 150 meter.

Waarschijnlijk lang niet genoeg gegevens om een berekening te maken?

Mocht er toch iemand zich geroepen voelen om mij op weg te helpen hoor ik het graag.

Nog even bij vermelden dat ik een absolute leek ben, en beter vis dan reken. ;)

Mvg

Jack
Jan van de Velde
Moderator

Re: Werphengel

Enig idee onder welke hoek met de horizontaal je het lood loslaat? Dat is namelijk cruciaal om de kogelbaan te berekenen, en daarmee de beginsnelheid. Afgezien van luchtweerstand en "details" als de massa van de lijn die op gang wortdt gebracht lukt eht dan verder wel.

150 m lijkt me een enorm eind. Is dat gemeten, of een schatting?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
E.Desart

150 m lijkt me een enorm eind. Is dat gemeten, of een schatting?
http://www.herbert-vd-vlugt.com/casting/casting.htm

Hier staat een worp tot 176 m.
Eric
Jan van de Velde
Moderator

Toe maar.......

Enfin, ik reageerde wat te enthousiast. De kracht voor dat loodje benaderen gaat wel, maar Vissertje moet natuurlijk een praktische waarde hebben. Massa en massaverdeling van de hengel worden dan zeer belangrijk, want dat ding zal een forse hoekversnelling moeten krijgen. Luchtweerstand op de hengel wordt dan groot. Dat wordt wél een zeer lastige waar ik zo 123 nog geen behoorlijke uitkomst uit zou weten te halen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
jkien
Moderator

Een ruwe schatting: de verste worp, die een afstand D overbrugt, is een paraboolbaan met hoogte D/4. De potentiele energie in het hoogste punt bedraagt dan mgD/4. Die energie is afkomstig van arbeid, dat is kracht maal weg, waarbij de weg ongeveer even groot is als de hengellengte L. Dus kracht F = mgD/(4L) = 0.2 * 10 * 150 / (4 * 5) = 15 N.
E.Desart

Gewoon grappig en omdat ik nieuwsgierig was. 'k heb dat als jeugdige knaap ook op het strand geoefend met een hengel van een broer. Kwestie van niet over de lijnen van ander vissers te werpen vanop de dijk als het water er was. ;) Die hebben dat niet zo graag als er een idioot over hun lijnen gooit.

Blijkbaar bestaan hier wedstrijden in (om het verst werpen). Die sport heet "surf casting"

Dit zijn de Nederlandse kampioenen van 1986 tot nu.

De verste worp is 2004 Ron - Splinter - 250,55 m ( :P serieuze afstand zeg).

;) Voor die senioren is tegenwoordig een worp beneden 200 m een zwaar mislukte worp.

Nederlandse kampioenen

http://www.dsf-surfcasting.nl/html/Wedstri..._Kampioenen.php

Diverse Nederlandse records senioren

http://www.dsf-surfcasting.nl/pdf/2009/NRecords_senioren.pdf
Eric
ghrasp

Massa en massaverdeling van de hengel worden dan zeer belangrijk
Plus tapering en wanddikteverloop. Met een bezemsteel bijv gooi je nog geen fractie van dit soort afstanden. De krachten op het lood zijn ook niet zo hoog. door die tapering en parabolische actie van de hengel. Niet te vergelijken bijv met die op een kogel bij een pistool waarmee je eenzelfde baan zou schieten. Weg (in tijd of afstand) zijn totaal verschillend zodat met minder kracht dezelfde energie bij het lood terecht komt, een krachtberekening heb je daarom weinig aan in dit soort gevallen.

Verder beinvloed de lijn de baan nog neem ik aan. Het loodgewicht varieren bij verschillende omstandigheden en een optimale aerodynamica van het lood (bij gegeven hengel, reel lijn en werper).

Wil jer echt ver werpen vraagt dat om een hengel die ahw op maat gemaakt is. De hengel moet namelijk energie maximaal opnemen en maximaal concentreerd overbrengen op het lood. Bij het werpen gaat het niet alleen om een maximaal voorwaartse versnelling , je onderarm beweegt zelfs naar je toe. Vanuit het moment van onderarm en bovenarm (en zelfs je romp en benen) breng je maximaal energie in de hengel, tapering, wanddikte, lengte, massa verdeling loodgewicht etc speelt allemaal mee om de optimale worp mogelijk te maken. Bijv bij teveel lood zal de hengel nog sterk gebogen zijn en kun je de energie niet op het lood overbrengen (die komt dan pas uit de hengel als je de lijn al hebt moeten loslaten voor een optimale baan en is dus verspilt).

Het loodgewicht varieren met bijv steeds tien gram omhoog of naar beneden en zo voor verschillende omstandigheden optimaliseren is denk ik waarmee je het snelst resultaat kunt boeken.
vissertje

Hoi allen,

In de eerste plaats dank voor alle reacties, als ik zo eens door de overige topics blader, waar ik overigens maar 1/4 van begrijp lijkt mijn vraag me nogal " onozel ".

Misschien hier en daar nog wat toelichten, ik lees in de reacties over het casten, dit is inderdaad een wedstrijd sport maar heeft op zich maar weinig met vissen te maken, bij het casten wordt enkel geworpen met lood, bij het vissen is het lood slechts een middel om een onderlijn voorzien van 1,2 of 3 haken op afstand in het water te krijgen, een tweede funcie van het lood is om de onderlijn tegen de zeebodem te fixeren zodat eventueel aanwezige vis het aangeboden aas kan vinden en grijpen. Afhankelijk van stroming - wind en benodigde visafstand wordt er bij het vissen gebruik gemaakt van loodgewichten variërend van 125 tot 250 gr.

Bij surfcasting word dus uitsluitend een stuk lood weggeslingerd, hoeveel kracht er op de hengel wordt uitgevoerd speelt bij het casten veel minder rol dan bij het vissen ttz. hoe meer kracht hoe verder je werpt. Ook de werptechnieken zijn volledig anders, bij een pendullumworp ( een worp die bij het casten wordt gebruikt) span je de hengel tot het uiterste op door het lood enkele malen in een slingerbeweging achter je aan te bewegen voor dat je de hengel in werppositie brengt en het lood lanceerd. Zou je deze techniek bij het vissen gebruiken dan vliegen de stukjes worm en overig aas om je oren door de veel te grote versnelling die veroozaakt wordt. De kunst is dus op je kracht te doseren en de juiste hengel en techniek te gebruiken.

Bij het werpen wordt een " voorslag " gebruikt ; een voorslag is niet meer dan een stuk nylon draad met een lengte van ongeveer 2 x de hengellengte, een voorslag is in tegenstelling tot de " volglijn " veel dikker omdat deze de kracht van de worp dient te doorstaan, een voorslag bij het vissen is ca.50/°° mm. dik en verdraagt een kracht van een kilo of 25. Bij het casten moet deze voorslag veel dikker/sterker zijn vanwege veiligheidsredenen.

Je zou nu kunnen stellen, als je weet dat je zonder voorslag elke keer dat je werpt de volgdraad afgooit, je gewoon moet kijken hoeveel kilo je voorslag trekt en dan weet je,door deze stap voor stap te verzwaren hoeveel kilo druk je uitoefend op het lood alvorens je het wegslingerd. Dit klopt evenwel niet want op het toppunt van spanningsopbouw laat je de draad los. ( als het goed is toch ;) )

Terug naar af dus,... om het maximum uit een worp te halen dient het loodje onder een hoek van 45 tot 55° gelanceerd te worden.

De materialen die voor een hengel gebruikt worden zullen uiteraard ook een erg grote rol spelen in worpopbouw en behaalde werp afstand.

Als je jezelf als strandvisser een beetje serieus neemt maak je uiteraard ook gebruik van de hedendaagse materialen en aangeboden producten. Zo zijn er een aantal hengelbouwers die erg ver gaan in de otwikkeling van hun producten. Materialen als carbon en kevlar zijn ondertussen verfijnd en verbeterd en het staat nooit stil,zo is er sinds een jaar of drie door het merk Shimano het biofiber geïntroduceerd in de hengelsport, nog meer veerkracht, nog lichter,... moderne hengels voor de visserij hebben bij een lengte van 5 meter een eigen gewicht van hooguit 650 gram, de blanks zijn ovaal gemaakt om tijdens een worp nog minder luchtweerstand te ondervinden, bij het inhalen draai je de hengen 1/4 slag in je hand een krijg je een zeer soepele playing aktie,....

Balans gewichten in de butt van de hengel, XT 400 -500 carbon ( weerstaat een tonnage van 400 -500 ton ) Fine cristal carbon,.... een niet eindigende lijst aan verfijningen, verbeteringen.

Misschien wordt het met al dit wel gewoon onmogelijk om op mijn vraag een antwoord te geven, is misschien een andere benadering, loodgewicht, afgelegde afstand en de tijd dat het lood vliegt, beter? Ik heb het nooit getimed maar kan dit alsnog wel eens doen.

Nogmaals bedankt voor alle reacties

Mvvg

Jack
Jan van de Velde
Moderator

Misschien wordt het met al dit wel gewoon onmogelijk om op mijn vraag een antwoord te geven,
Ja, want je vraag ging over de kracht die JIJ moet uitoefenen, dat is niet een statisch gebeuren, en dat gaat een forse computersimulatie en verfijning daarvan aan de hand van praktijkdata vergen om dat allemaal een beetje behoorlijk op een rijtje te krijgen ben ik bang.
is misschien een andere benadering, loodgewicht, afgelegde afstand en de tijd dat het lood vliegt, beter? Ik heb het nooit getimed maar kan dit alsnog wel eens doen.
Ook dat vertelt je niks over de kracht die jij uitoefent, een redelijke benadering van de "start"snelheid van het lood moet wel mogelijk zijn.
vissertje

, tijdens een praatje met collega vissers kwam onlangs ter sprake hoeveel kracht er nu eigenlijk vrij komt bij een worp.
Misschien heb ik mijn vraag onduidelijk geformuleerd, de kracht die ik uitoefen is mij ook niet geheel bekend maar zeg maar dat ik mijn volledige 80 kg. lichaamsgewicht in mijn hengel " hang " tijdens een worp. We ( ik ) vroegen ons af in welke kracht op het lood dit resulteerd.

Over de lanceersnelheid durf ik ook niet met zekerheid iets te zeggen maar las al wel eerder op sites rond surfcasting dat een lood vaak een vertreksnelheid heeft van rond de 200km/u, of dit effectief zo is weet ik niet zeker.

Ik informeer me verder.

Mvvg

Jack
Jan van de Velde
Moderator

Bij een "worp" zonder weerstand, lanceerhoek 40° (*)met de horizontaal, bereikte afstand 150 m, hoogteverschil tussen lanceerpunt en plons verwaarloosd, is de lanceersnelheid ongeveer 38 m/s. (dat is dan ongeveer 140 km/h) Het duurt dan ongeveer 5 seconden totdat het lood het water raakt. Check it out......

Startend vanuit stilstand, met het lood hangend vlak boven de grond, legt het lood van 0,2 kg aan een hengel van 5 m ongeveer 4 m af tot het lanceerpunt. Als we ervan uitgaan dat alles eenparig versnelt, geeft dat een versnelling langs die baan van 4 m van ca 180 m/s² (populair gezegd 18 g) en daarvoor is dan een gemiddelde kracht van rond de 40 N nodig. Om het in die (cirkel)baan te houden is ook nog een (loodrecht daaropstaande) kracht van rond de 40 N aan centripetale kracht nodig, zodat de resulterende kracht waarmee de voorslag aan het lood trekt ca 60 N wordt vlak voor de lancering. (of, in visserstermen, ca 6 kg)

Dit alles is allemaal een beetje afgerond, gaat uit van een eenparige versnelling van de hengeltip (geen idee hoe dat werkt, maar is ongetwijfeld niet geheel de waarheid) en verwaarloost nog luchtweerstand van lood, lijn en aas, snelheidsverlies onderweg van het lood door het op snelheid brengen van 150 m lijn, en nog allerlei details die ik vergeet, met als enige verzachtende factor die ik kan bedenken dat het lanceerpunt in werkelijkheid een paar meter boven het wateroppervlak ligt. De lanceersnelheid en bijbehorende krachten liggen dus ongetwijfeld nog wat hoger.

(*) in werkelijke situaties is de ideale lanceerhoek KLEINER dan de hoek van 45° die geldt voor weerstandsloze worpen.

Terug naar “Klassieke mechanica”