Ik breng een akoestisch advies uit voor een bestaande vrijstaande bungalow waar de bewoners slapen onder het schuine dak en grote hinder ondervinden van de dichtbij gelegen A1 en A6 (bij zuidelijke wind).
De oplossing bestaat uit toepassing van Merfoplex dat de benodige akoestische reductie tot stand zal brengen.
Uitgangspunt bij de verbouding is dat de bewoners de bestaande gordingen willen houden (19x7) omdat ze de slaapkamer intact wensen te houden.
Met forbago heb ik berekend dat bij vrijwel elke vergroting dan de standaard dakmassa (van 0.6 KN/m2) de gordinghoogte naar 21,9 cm gaat. De massa van de Merfoplex platen is 23,2 kg/m2 (dus 0,232 kN/m2).
Klopt het resultaat of zie ik iets over het hoofd?
Klopt het dat de uitgewerkte berekening niet toont dat de hoogte van de berekende balk 18,74 cm is (zoals opgegeven in bericht #2 in reactie op mijn vraag)?
Ik meen te zien in bericht #3 dat ook hier een balkhoogte van 21,9 wordt berekend.
Vergelijk in #2 de beide globaal weergegeven berekeningen en dan zie je dat de 1e berekening slaat op een lichtere balkbelasting waardoor hier een hoogte van 18.74 cm wordt aangegeven en dattie bij de tweede groter (>) uitvalt door de zwaardere belasting van die balk.