Buppe
Artikelen: 0

Opzegtermijn 0-uren arbeidsovereenkomst

Vanuit een bijstandssituatie heb ik als vijftiger een 0-uren contract (2500 euro/maand bij fulltime inzet naar rato verrekend) getekend. Mijn hoop was en is om via werk weer aan een normale baan (geen 0-uren) met bijbehorend inkomen te komen. Het betreft het met anderen uitvoeren van werkzaamheden (4x9=36 uur/week) bij en voor een grote organisatie. Mijn werkgever heeft via andere bedrijven contact met deze grote organisatie. Deze klantopdracht was initieel voor ca. 3 1/2 maand en liep tot 1 juli. Er kan telkens met 2 maanden worden verlengd. Totale duur zou maximaal 1 1/2 jaar zijn. Deze termijnen zijn mij mondeling meegedeeld en staan niet in het arbeidscontract. Het klantcontract voor deze opdracht heb ik nooit gezien. De opdracht is inmiddels verlengd met 2 maanden tot 1 september 2010.

In de arbeidsovereenkomst staat dat deze loopt tot einde opdracht van (genoemde) grote organisatie en dat de arbeidsovereenkomst dus van rechtswege eindigd op de vervaldag van het klantcontract. De arbeidsovereenkomst bevat ook de bepaling "werknemer vrijwaart werkgever van schending van rechten van derden bij de uitvoering en totstandkoming van het werk".

Inmiddels is het eind juli en heb ik een aanbieding gekregen voor een permanent arbeidscontract (4000 euro/maand) met vakantiedagen, pensioenregeling, doorbetaling bij ziekte, etc. Dus ik ga het liefst zo snel mogelijk in dienst bij deze nieuwe werkgever. De grote organisatie en andere betrokken bedrijven hebben geen bezwaar tegen mijn eventuele overgang naar deze nieuwe werkgever. Het betreft een nieuwe vergelijkbare opdracht bij een andere grote organisatie.

Mijn vraag is nu: aan welke opzegtermijn dien ik mij wettelijk te houden?
Ger
Artikelen: 0

Re: Opzegtermijn 0-uren arbeidsovereenkomst

Ik begrijp dat er niets over een opzegtermijn in je contract staat? Staat er misschien wel een verwijzing naar een van toepassing zijnde CAO? In dat geval is het mogelijk dat daar een opzegtermijn in is vastgelegd.

Dat je een 0-uren contract hebt maakt (in dezen) niet zoveel verschil. Belangrijker in dit geval is dat het om een contract voor bepaalde tijd gaat. Deze bepaalde tijd loopt af per 1 september 2010, maar kan verlengd worden zo begrijp ik. Klopt het dat dit ook de bepaalde tijd is van het arbeidscontract tussen jou en je werkgever? Daar gaat het namelijk om, en dat in principe staat los van het contract tussen je werkgever en de klant. Als jij bijvoorbeeld morgen zou mogen opstappen terwijl je werkgever een contract heeft afgesloten voor nog langere tijd dan is dat principieel gezien zijn probleem en niet het jouwe.

Indien het contract tussen jou en je werkgever afloopt per 1 september 2010: kan dit eenzijdig verlengd worden door je werkgever of is dit een wederzijdse verlenging? In het laatste geval kun je dus eenvoudig stoppen per 1 september. Dan ben je nog een maand aan het werk en dat lijkt me iig redelijk.

Mocht ik het verkeerd begrepen hebben en heb jij met je werkgever een contract voor onbepaalde tijd, dan is het een ander verhaal. Er geldt nog steeds dat als er een verwijzing naar een CAO staat waarin een opzegtermijn is opgenomen, dat die opzegtermijn geldt. Ga dat dus sowieso na. Indien nergens gesproken wordt van een opzegtermijn dan geldt de wettelijke opzegtermijn van een maand.

Persoonlijk vind ik een maand opzegtermijn erg redelijk. Je kunt nog zaken overdragen, de werkgever heeft nog kans om een (tijdelijke) vervanging te regelen, etc. Als je zelf naar een andere baan gaat is het ook niet vreemd om pas een maand later te beginnen. In beide situaties die ik hierboven schets komt het erop neer dat je nog ongeveer een maand blijft werken, dus dat maakt niet zoveel uit.

Mocht je toch behoefte hebben om de zaak eerder te verlaten, dan zijn er misschien nog wel mogelijkheden. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je nog vakantiedagen hebt die je kunt opnemen? Wel even goed opletten dat je ook maar vakantiedagen opbouwt tot het einde van je contract en dus niet voor het volle jaar. Ook kun je eens kijken of er iets in het contract is opgenomen over opkomstplicht. Vaak is het zo bij een 0-urencontract dat de werkgever en werknemer onderling de uren bepalen die gewerkt gaan worden. Nu is het als ik het goed begrijp niet zozeer een oproepcontract, maar bij 0 uren is het wel logisch dat je in niet-gewerkte uren andere zaken inplant. Je hebt dus niet per definitie altijd te verschijnen wanneer de werkgever dat verlangt. Kijk eens na wat hierover in je contract is opgenomen, grote kans dat hier mogelijkheden zijn.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Terug naar “Rechtswetenschappen”