In physics I trust
Artikelen: 0

Re: Google ai challenge 2011

Je kan blijven uitbreiden zolang een mier meer eigen mieren in zijn gezichtsveld heeft dan vijandelijke. Als je dat als criterium voor de rand gebruikt, en verder centrale mieren steeds uit je centrum laat weggaan, krijg je steeds een 'beheersbaar' gebied. Vraag is wat je dan doet met eventuele vijandelijke doorbraken.

In welke mate is dit combineerbaar met machine learning. (Een succesvolle kolonie heeft al gauw een paar honderd mieren)?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
317070

In welke mate is dit combineerbaar met machine learning. (Een succesvolle kolonie heeft al gauw een paar honderd mieren)?
Als je iedere mier apart laat denken, zoals venra voorstelde, dan kun je gemakkelijk aan machine learning doen. Het is niet zo moeilijk om iedere mier te trainen zodat de kolonie zo goed mogelijk overleeft. Dus ipv regels voor een ringstructuur voor te stellen, zou je de mieren zelf die regels kunnen laten bedenken.

Dit gaat volgens mij aardig werken, maar niet fantastisch ;) machine learning is ook maar beperkt. Het voordeel van zo'n tegenstander is wel dat als je een niet-machine-learning bot hebt, de machine-learning bot je zwaktes kan aanwijzen door herhaaldelijk tegen elkaar te spelen.

Het zou dus sowieso handig zijn om zo een bot te hebben ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Cycloon

Je moet wel even stil staan bij het feit dat een leger mieren de kans om voedsel te vinden drastisch verlaagt. Er is zeker een evenwicht nodig tussen een hoopje losse mieren en een leger mieren.
In physics I trust

Een leger kan eventueel een 'chef' hebben die voortdurend naar voedsel speurt op de weg die de kolonne aflegt. Dan wordt dat leger 'zelfonderhoudend'.
Cycloon

Het grote probleem met een leger is wanneer het andere team ook een leger heeft. Wanneer beide elkaar tegenkomen zal je het kleinste team sowieso verliezen. Als je resoluut voor de legeroptie gaat moet je dus zeker zijn dat je steeds de grootste bent. Daarom ben ik eerder voorstander van het volgende:

* Zolang je klein bent werken alle mieren op zichzelf en probeer je zoveel mogelijk grenzen van de map te vinden.

* Eénmaal je een bepaalde grootte hebt of de map beter kent (bv. regio's die je zou kunnen afsluiten) kan je mieren laten groeperen.

* Je blijft steeds in relatief kleine groepen lopen zolang je geen grote groep tegenstanders tegenkomt.

* Van zodra je een grote groep tegenstanders vindt groepeer je al je mieren en ga je ten aanval.

* Wanneer de vijand is uitgeroeid splits je terug op in kleine groepen en ga je verder verkennen.
In physics I trust

Wat bedoel je met grenzen? De randen lopen steeds door (wrapped edges).

Verder is dat idd wel beter om het risico dat je aanhaalt te vermijden.
Cycloon

In physics I trust schreef:Wat bedoel je met grenzen? De randen lopen steeds door (wrapped edges).

Verder is dat idd wel beter om het risico dat je aanhaalt te vermijden.
Er gaan stroken water zijn waar je niet over kan. Wanneer je die kan vinden en mogelijks een stuk land kan afsluiten dan kan je daar héél veel voordeel uithalen. Je kan dan namelijk een muur van mieren opbouwen en in het afgesloten stuk kan je heel veel mieren zonder probleem opzichzelf zo snel mogelijk het gebied laten afscannen. Hierdoor kan je heel snel groeien en daarna verder gaan in je zoektocht.

Natuurlijk hangt heel veel af van de opbouw van de mappen. Misschien is deze tactiek helemaal niet mogelijk.
317070

Cycloon schreef:Er gaan stroken water zijn waar je niet over kan. Wanneer je die kan vinden en mogelijks een stuk land kan afsluiten dan kan je daar héél veel voordeel uithalen. Je kan dan namelijk een muur van mieren opbouwen en in het afgesloten stuk kan je heel veel mieren zonder probleem opzichzelf zo snel mogelijk het gebied laten afscannen. Hierdoor kan je heel snel groeien en daarna verder gaan in je zoektocht.

Natuurlijk hangt heel veel af van de opbouw van de mappen. Misschien is deze tactiek helemaal niet mogelijk.
Het probleem van het in jezelf keren, is dat je om te winnen dan zeker de helft van de map moet innemen, wat ook weer niet gaat. Ik denk dat je echt gaat moeten balanceren tussen enerzijds gebied proberen te controleren, en gebied proberen te veroveren.

-Alanis Morisette-
venra

Ik denk dat je echt gaat moeten balanceren tussen enerzijds gebied proberen te controleren, en gebied proberen te veroveren.
Inderdaad, ik heb nu een aantal simulaties op de website bekeken, en er komt gewoon te traag voedsel bij om een 'kweekwolk' te behouden.

Je moet dus echt gaan zwerven.

Ik heb ook de taktiek bekeken van de speler die eerst staat en dit kan ik er uit opmaken

1. Meteen gaan zwerven vanaf de start en vermenigvuldigen

2. Kleine pakketjes vormen van 2 of 3 na een tijdje

3. Tegenstanders ontwijken als hij in de minderheid is en wachten tot een ander pakketje te hulp schiet

Hij eindigt ook steeds in een bepaald patroon, zie bijvoorbeeld hier http://aichallengebeta.hypertriangle.com/v...851&user=16

Maar ik kan daar niet meteen een taktiek uit afleiden
317070

Ik heb ook de taktiek bekeken van de speler die eerst staat en dit kan ik er uit opmaken
Het is nog te vroeg om daar naar te gaan kijken. De finale tactieken gaan maar in de laatste maand naar boven komen. Bij de laatste google AI was het zelfs in de laatste week.

-Alanis Morisette-
Cycloon

Het probleem van het in jezelf keren, is dat je om te winnen dan zeker de helft van de map moet innemen, wat ook weer niet gaat. Ik denk dat je echt gaat moeten balanceren tussen enerzijds gebied proberen te controleren, en gebied proberen te veroveren.

Ik heb net eventjes zitten kijken en in jezelf keren is mss wel een optie. Je moet daarbij niet de helft van de map innemen. Wanneer je een stuk land inneemt kan je makkelijk groeien en laat je andere spelers een kleinere ruimte over. Daardoor gaan de andere spelers sneller elkaar doden, zonder dat je zelf veel doden moet slikken. Het moeilijkste is het juiste moment kiezen om uit te zwermen.
In physics I trust

Ik ben het met Cycloon eens: als je je heel compact kan opslaan, dan heb je lokaal een grote sterkte. De vijand met een degelijke tactiek, gaat je niet dadelijk aanvallen daar. Als je zo 'oases' van grote dichtheid kweekt, dan zal je toch kunnen kweken en toch weinig moeten vechten.

Andere concrete vraag. Iemand die de tools al heeft uitgeprobeerd om lokaal te simuleren? Ze werken bij mij enkel voor python en crashen op java-bots. Dat lijkt op de server ook te gebeuren (zie maar naar de hopen gecrashte java-bots op de beta-server).
317070

Bon, ik ben al aan een repository aan het werken, maar ik krijg de voorbeeldbot niet draaiende op hun testprogramma. Hij crasht zogezegd al in de eerste beurt. ;)

Morgen ga ik daar aan verder werken, en als het af is en werkt plaats ik de repository-link hier.

-Alanis Morisette-
In physics I trust

Ja, dat probleem heb ik lokaal ook. Wat je kan doen (gebruik je play_one_game.sh?), is de paths aanpassen en het vanuit de directory zelf runnen. Als ik dat doe werkt het wel. Maar misschien heb je het over iets totaal anders en in dat geval negeer je me maar ;)
venra

Ik ga waarschijnlijk afhaken (althans voorlopig)

Ten eerste, even te druk met enkele andere zaken

En ten tweede heb ik nu al enkele andere talen geprobeerd, maar daar kan ik mij helemaal niet uitdrukken zoals in vb.net

Er is altijd dat kleine verschil in notatie, iets dat ik over het hoofd zie, ... Kben meer bezig met foutzoeken dan logica insteken ;)

Mss dat ik later weer mee doe kzal zien of ik jullie code zal kunnen volgen (welke taal was't nu weer?)

Terug naar “Informatica en programmeren”