Ik laat nog wat plaatjes zien om de invloed van de poissonfaktor op de vervorming te illustreren. Het gaat om vervormingen die in berekeningen (zoals het bewijs van G) doorgaans wordt verwaarloosd, omdat ze erg klein zijn.
- poissona 721 keer bekeken
Dit plaatje geeft de vormverandering aan van een materiaal met poissonfaktor 0,5 (bv rubber). Het volume blijft gelijk, maar de zijden van de kubus worden langer en de hoogte verandert. De oppervlakte van de parallellogram op het plaatje is ook gelijk aan de opp van het vierkant afgebeeld. Aan dit bijzondere geval zou je verder kunnen rekenen.
Ik kwam uit op:
\(\Delta h=h_1-\frac{(h_1)^2}{c}\)
\(a=\sqrt{c^2-\frac{(h_1)^4}{c^2}}\)
\(\frac{a}{\Delta h}\)
levert dus geen constante op, maar is wel te formuleren.
- poissonb 721 keer bekeken
Dit is een draadmodel wat draait volgens wiskundige principes. Is gisteren al aan bod gekomen. Met de werkelijkheid heeft het weinig te maken.
- poissonc1 720 keer bekeken
Je ziet 2 materialen met dezelfde E-modulus, maar met een verschillende poissonfaktor. De schuifkracht verschilt wel, want de langsrek is in beide gevallen op dezelfde waarde gezet (a). Ook hier zijn de lengte en hoogteverandering van de zijden opvallend.
Aardig zou nog een plaatje zijn van dezelfde 2 materialen, maar met dezelfde schuifkracht belast. Deze situatie is complexer omdat zowel de langs- als de dwarsrek zullen verschillen en en ik ben er nog niet uit hoe ik dat moet construeren.
Zolang de invloed van de dwarskracht op de vervorming te verwaarlozen is geven de plaatjes een representatief beeld van de vervormingen. Het zal waarschijnlijk maar om een marginaal gebiedje gaan.
Ik doe zelf echter deze oefeningen om een andere reden. Ik probeer de rol van de poissonfaktor in de veerconstante voor een schuifkracht beter te begrijpen. Daarom benader ik die faktor op verschillende manieren tot ik het glashelder heb.
De huidige vragen zijn:
-Zijn de vervormingen, zoals hier geïllustreerd, verwaarloosbaar?
-Zo ja, waarom zijn dan langs- en dwarsrek zelf niet verwaarloosbaar?
Het is misschien een inkoppertje.