6005arthur
Artikelen: 0

Continentale botsing afrikaanse plaat met europese plaat

In de Jura (180 miljoen jaar geleden) begon Pangea zich te splitsen in de continenten Laurazië, Afrika en Zuid Amerika. De Atlantische oceaan werd (zo staat op wikipedia beschreven) 100 miljoen jaar geleden gevormd. De Afrikaanse en Europese plaat bewogen dus eerst van elkaar af, maar bewogen later (volgens wikipedia) weer naar elkaar toe doordat de Amerikaanse plaat zich ook van de Afrikaanse plaat afbewoog.

'(...) Het uit elkaar bewegen van Europa en Afrika duurde relatief kort, doordat ook Afrika en Zuid-Amerika uit elkaar begonnen te bewegen bewoog Afrika weer naar Europa toe. (...)'

Tot dusfer heb ik nog geen informatie gevonden over hoe het precies kan dat de Afrikaanse plaat weer naar het noorden begon te bewegen.

Het is duidelijk dat er toen en op dit moment een resulterende kracht op de Afrikaanse plaat naar het noorden werkt(e).

Maar ik snap nog niet helemaal hoe er eerst een resulterende kracht naar het zuiden kon werken en deze nu is omgedraaid.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het verklaren van dit proces. Hopelijk heb ik mijn vraagstuk zo een beetje goed verwoord.

Alvast bedankt en prettig nieuwjaar!
Jan van de Velde
Moderator

Re: Continentale botsing afrikaanse plaat met europese plaat

Verplaatst naar aardwetenschappen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
jkien
Moderator

De continenten worden voortgesleept door convectiecellen in de aardmantel. De geschiedenis van die convectiecellen is speculatie. Met het oog op het openen en sluiten van de Middellandse Zee kun je je afvragen: is het noodzakelijk dat de convectiecel daar radicaal veranderd is om het openen en sluiten te verklaren? Als je deze animatie van de continentale drift volgens Scotese bekijkt dan is het openen geen grote gebeurtenis: de Tethysoceaan was er al, en het sluiten is een scharnierbeweging, met Gibraltar als scharnierpunt. Het lijkt mij niet noodzakelijk dat de convectiecel daar sinds het Jura radicaal veranderd is.

Alternatief voor de animatie: een Youtubeclip met het voordeel dat het laden geen tijd kost.

Afbeelding

Plaatje van convectiecellen uit wikipedia
6005arthur

jkien schreef:De continenten worden voortgesleept door convectiecellen in de aardmantel. De geschiedenis van die convectiecellen is speculatie. Met het oog op het openen en sluiten van de Middellandse Zee kun je je afvragen: is het noodzakelijk dat de convectiecel daar radicaal veranderd is om het openen en sluiten te verklaren? Als je deze animatie van de continentale drift volgens Scotese bekijkt dan is het openen geen grote gebeurtenis: de Tethysoceaan was er al, en het sluiten is een scharnierbeweging, met Gibraltar als scharnierpunt. Het lijkt mij niet noodzakelijk dat de convectiecel daar sinds het Jura radicaal veranderd is.

Alternatief voor de animatie: een Youtubeclip met het voordeel dat het laden geen tijd kost.

Afbeelding

Plaatje van convectiecellen uit wikipedia
Bedankt voor je hulp!

Weet je toevallig ook waar de E in 'Eo-Alpiene fase' voor staat? Deze fase beschrijft het begin van de continentale botsing tussen de Apulische en de Europese plaat.
jkien
Moderator

Weet je toevallig ook waar de E in 'Eo-Alpiene fase' voor staat? Deze fase beschrijft het begin van de continentale botsing tussen de Apulische en de Europese plaat.
Eo is afgeleid van het griekse eos, dageraad, net zoals in eoceen.1 Eo-alpien is de vroegste fase in de vorming van de Alpen. Volgens een klassieke indeling waren er duidelijk drie aparte fasen te onderscheiden: eoalpien, mesoalpien en neoalpien. Tegenwoordig zijn er twijfels over die indeling.

Terug naar “Aardwetenschappen”