Chriis
Artikelen: 0

Re: Light as a feather...

Veertje schreef:Het magneetveld van de aarde varieert tussen 0,00003 en 0,00007 tesla. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Tesla) Voor de kikker is een magneetveld van ongeveer 16 tesla gebruikt!! (http://www.hfml.ru.nl/froglev.html).  

Hieruit kan ik niet anders dan concluderen dat het magneetveld van de aarde veel te zwak is om iets op aarde zomaar te laten "zweven" (behalve misschien het verschijnsel mist, miniscule waterdruppeltje, maar dit is maar een idee).
Ja dat ben ik met je eens, ik zei het ook al een keer eerder. Ook zou het dan een raadsel zijn hoe de mens invloed heeft op zijn eigen diamagnetische eigenschappen, of zou het dan afhankelijk zijn van de orientatie? Maar, ik denk dat we gezien de sterkte van het aardmagnetisch veld het begrip diamagnetisme in deze discussie wel los kunnen laten. Misschien is het interessant een onderwerp over diamagnetisme op zich te beginnen.
Zo zou het toch ook best kunnen zijn, dat als de proefpersoon maar in staat is om een bepaalde "stijfheid" te bereiken, dat het helemaal niet moeilijk is voor een groepje mensen om dat persoon op die manier op te tillen? Door een optimale krachtenverdeling.  En als dat proefpersoon zich niet genoeg concentreert, zal het experiment niet lukken, omdat de "stijfheid" niet wordt bereikt.
Ik denk ook dat de stijfheid veel invloed heeft. Denk maar aan een drilpudding en vergelijk dit met een blok hout, deze tweede is veel makkelijker te hanteren.
The Don

Diamagnetisme is een bekende eigenschap van bepaalde materialen en kan alleen worden aangetoond met hele sterke magneten en onder zeer extreme omstandigheden. Dit lijkt me voldoende reden om aan te nemen dat diamagnetisme iets met "party-levitatie" te maken heeft. Hopelijk kunnen we dus de discussie op een ander fenomeen richten en wel de mogelijke fysieke achtergrond van party-levitatie. Ik denk persoonlijk dat er niets "paranormaals" aan is en dat het te verklaren vant met de gewone wetten der natuur en de wetten van Newton. Hoeveel mensen zijn er minimaal nodig om een persoon van stel 70kg op te tillen? en hoeveel kilo kun jij zonder al te veel moeite optillen met je wijsvinger? Waarschijnlijk heb je ongeveer 4 mensen nodig die dus ieder met 2 vingers meot tillen, je moet dus ongeveer 9 kilo per vinger kunnen verplaatsen. Dit klinkt best veel maar is in mijn optiek best te doen. druk maar eens een weegschaal in met een vinger, je kunt gemakkelijk een aantal kilo indrukken zonder veel moeite en door suggestie van het feit dat je iemand omhoog ziet gaan onderschat je waarschijnlijk de daadwerkelijke kracht die je uitoefend. Ik denk dat het niet mogelijk is om iemand op te tillen die beweegt, ik denk dat je gewoon heel stil moet zitten met je armen over elkaar om een zo optimale gewichtsverdeling te verkrijgen.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Veertje

In mijn vorige post hoopte ik zelf ook te verduidelijken, met behulp van wat concrete getallen, dat diamagnetisme inderdaad niets met party-levitatie te maken heeft. Ik miste nog een gerichte uitleg over het fenomeen, dat in de discussie maar terug bleef komen, en heb nu het gevoel dat ik op mijn vingers wordt getikt omdat ik die concrete uitleg heb proberen te geven. Wat voor de natuurkundigen een logisch gegeven is, hoeft voor de leken nog niet duidelijk te zijn. Een gerichte, simpele maar duidelijke uitleg leek me dan ook de enige manier om het onderwerp "diagmagnetisme" in deze discussie te sluiten. Ik ben dus in mijn post niet "weer" over diamagnetisme begonnen omdat ik er zo graag over wil praten, maar omdat ik er juist vanaf wilde.

Verder was ik al begonnen met het proberen de fysieke achtergronden van party-levitatie bespreekbaar te maken.

Ik had het in die post ook over de "stijfheid", Chriis kon zich daarin vinden en the Don denkt ook dat je inderdaad op een normale manier in staat moet zijn om met een aantal mensen een persoon met je vingers op te tillen. Maar er moeten toch formules zijn om te berekenen hoeveel kracht je nodig hebt om dit te doen en wat de optimale eigenschappen zijn van hetgene je op wilt tillen? Ook hier is een diepere uitleg over krachten en de verdelingen daarvan op zijn plaats, om het voor de mensen hier duidelijk te maken. Maar die uitleg kan ik niet zomaar 1, 2, 3 geven of vinden en hoop dus dat the Don of Chriis ons daar meer over kunnen vertellen. :wink:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
ConocimientA

Veertje schreef:Nu, zoals ik het begrijp is heeft alle materie een magnetische eigenschap die bekend staat als diamagnetisme.  Dit "magnetisme" is echter vele malen zwakker dan de bekende vormen van magnetisme. Als materie in een magneetveld komt zal het zich gaan gedragen als een antimagneet, ongeacht van welke kant het magneetveld komt. Het diamagnetisme is normaal te zwak om waar te nemen. Maar als het magneetveld sterk genoeg is, zal de materie zich afzetten tegen het magneetveld. In het geval van de zwevende kikker is dus gebruik gemaakt van een extreem sterk magneetveld.

Het magneetveld van de aarde varieert tussen 0,00003 en 0,00007 tesla. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Tesla) Voor de kikker is een magneetveld van ongeveer 16 tesla gebruikt!! (http://www.hfml.ru.nl/froglev.html).
Diamagnetisme is een bekende eigenschap van bepaalde materialen en kan alleen worden aangetoond met hele sterke magneten en onder zeer extreme omstandigheden.
Nu begrijp ik in ieder geval waarom diamagnetisme geen verklaring kan zijn.
Mijn massief houten tuinkruk (formaat klein tafeltje) is zwaar genoeg om geen lange wandelingen mee te kunnen maken, als ik hem met 1 hand vastgrijp en wil dragen. Maar als ik een vinger aan weerskanten onder het zitvlak plaats (zodanig dat de kruk in evenwicht is) en de kruk zo optil, til ik hem met aanzienlijk meer gemak op. De "stijfheid" van het zitvlak zorgt volgens mij voor een krachtenverdeling, zodanig dat ik aan 1 vinger per hand genoeg kracht heb om hem met gemak op te tillen.
Misschien is het wel zo dat de concentratie tijdens 'light as a feather...' ervoor zorgt dat mensen in staat zijn om gelijktijdig kracht uit te oefenen, waardoor het omhoog tillen na het 'verhaaltje' makkelijker gaat dan ervoor. Toen we zonder praatje iemand omhoog probeerden te tillen, ging dat namelijk ook heel ongelijk. Wanneer je dit gelijktijdig kunt doen is de gezamenlijke kracht natuurlijk een stuk groter en ook de krachtverdeling is dan beter.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Terug naar “Filosofie”