Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
gouwepeer
Artikelen: 0

Re: Aarde dovende ster?

Een ster is een hemellichaam met een massa en temperatuur waardoor een kernfusie ontstaat. Zelfs een planeet als Jupiter heeft hiervoor een te kleine massa. Een planeet kan zowel uit gas als gesteente bestaan. Een maan draait om een planeet.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect
Jasper79

Okee, kunt u mij ook iets vertellen hoe de magma is ontstaan in de kern van onze aarde?
mathfreak
Pluimdrager

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Michel Uphoff
Moderator

hoe de magma is ontstaan in de kern van onze aarde?
Daarvoor moet je eigenlijk de ontstaansgeschiedenis van de Aarde bekijken, en dan zie je dat magma voornamelijk in de mantel en niet in de kern zit:

De Aarde is (zoals de andere planeten en manen) ontstaan uit miljoenen lichte tot zeer zware botsingen tussen rotsblokken en complete miniplaneten. Die kleine en grote brokken bevatten allemaal elementen zoals nikkel, ijzer, basalt, uranium, water en nog veel meer stoffen. Door de enorme energie die bij deze botsingen vrijkwam werd de jonge Aarde sterk verhit, en bestond op bepaalde momenten vrijwel geheel uit gesmolten elementen.

De zwaarste elementen (ijzer, nikkel, uranium) zakten meer naar het centrum van de gesmolten Aarde en de lichtere verbindingen zoals aluminium en siliciumdioxide kwamen voornamelijk boven drijven.

Miljoenen jaren koelde de Aarde af, en kreeg uiteindelijk een koele korst. Maar binnen in de Aarde blijft tot op vandaag de temperatuur zo hoog dat er gesmolten gesteente is, voornamelijk siliciumdioxide verbindingen (belangrijkste bestanddeel van magma).

Natuurlijk koelt zo'n enorme hoeveelheid materie met een dikke isolerende korst erg traag en hiernaast wordt de Aarde ook wat gekneed door de aantrekkingskracht van Zon en Maan en dat levert interne warmte op. Maar de belangrijkste redenen dat het binnenste van de Aarde ook na miljarden jaren nog niet is afgekoeld, is dat er in de Aarde ondermeer radioactief uranium vervalt en dat geeft energie = warmte af.

Komt magma bij vulkanische uitbarstingen aan het oppervlak van de Aarde, dan noemen we het lava.
Earth_layers
Earth_layers 946 keer bekeken
belangrijkste elementen en temperaturen in het binnenste van de Aarde
Jasper79

Dank u , voor uw uitleg,

uw uitleg over hoe de aarde is ontstaan, is gelijk aan de docu die ik eerder gezien heb,

http://natgeotv.com/...ing-of-a-planet

Vele inslagen van kometen kleine grote, zou onze aarde gemaakt hebben,

De kometen zijn afkomstig van de big bang.

Zou het ook mogelijk zijn dat de uitstoot van een zonnestorm, de materie die de zon bijdeze verliest dat dat kometen kunnen worden??

Nu heb ik ook gelezen, dat de zon per seconden miljoenen aan massa verliest.

Zou de zon dan oneindig kunnen branden? zo niet, wat zou er dan overblijven?

Daarnaast heb ik ook gelezen dat de zon zou exploderen?
Michel Uphoff
Moderator

De kometen zijn afkomstig van de big bang.
Alles is afkomstig van de big bang, dus ook kometen. Maar wil je wat meer over het ontstaan van kometen weten, gebruik dan Wikipedia . Rechtsboven tik je komeet in, en druk op Enter. Kijk eens aan...

Hetzelfde kan je doen voor Zon

De Zon kan dus niet oneindig branden. Over pakweg 5 miljard jaar is de waterstof in de kern van de Zon gefuseerd tot helium, waarna ze op gaat zwellen tot een Rode Reus (ze ontploft dus niet). Weer later, als in het binnenste van de rode reus de fusieprocessen ophouden, krimpt de Zon uiteindelijk tot een kleine hete Witte Dwerg, waarna ze zeer langzaam af zal koelen tot een zwarte sintel die voornamelijk uit koolstof bestaat.
Jasper79

Beste Michel, bedankt voor uw informatie,

Als ik het goed begrijp , is onze aarde ook een periode een rode neus geweest?

zoals de document dat laat zien? helemaal op het einde van het filmpje.

groet Jasper
mathfreak
Pluimdrager

Jasper79 schreef: ma 25 mar 2013, 10:56
Als ik het goed begrijp , is onze aarde ook een periode een rode neus geweest?
Nee, dat kan niet. Om te beginnen heeft de aarde een veel te lage massa om een ster te worden. Bovendien denk ik dat het raadzaam is dat je zelf eerst eens het een en ander over astronomie gaat lezen om zo het onderscheid tussen diverse soorten hemellichamen te leren kennen. Wat dat betreft kan ik je het Handboek Sterrenkunde van Govert Schilling aanbevelen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Jasper79

De aarde heeft een te lage massa, juist. Dat is wel eens anders geweest. inmiddels zijn we maar 4 x groter dan de maan.70% van onze aardbol bestaat uit water. Dat is veel meer geweest, dat water is inmiddels weg. wat nu als onze aarde uit zal drogen? hoeveel groter zou de massa van de aarde nog schelen met de maan? even groot?

bedankt voor je tips, mathfreak.
EvilBro

70% van onze aardbol bestaat uit water.
Dit is nog steeds niet waar. Misschien moet je zelf eens uitzoeken waarom dit niet waar is (want als mensen het je uitleggen dan lijk je het gewoon te negeren).
Jasper79

Ik ben behoorlijk eigenwijs. je hebt gelijk, toch vreemd dat ik mijn overtuiging erg groot is.

Daarnaast luister ik zeker wel naar uitleg van anderen, en bedank ieder ook die reageerd.

daarnaast vind ik de big bang een zeer slecht verhaal. miljarden jaren terug een oerknal, die wij zelf niet mee hebben gemaakt. ik twijfel er enorm aan. vanuit een knal , allemaal 'ronde' hemellichamen die theorieen gaan mij te diep.

aan de andere kant worden mijn bedenkingen ook niet gehoord.

terwijl het best logisch is... vind ik.

bedankt voor je bericht, ik zal er zeker wat mee gaan doen.

minder eigenwijs, en gewoon aannemen, dat wat word verteld waar is.
EvilBro

daarnaast vind ik de big bang een zeer slecht verhaal.
Het probleem is dat je het verhaal helemaal niet kent. Je reageert op iets waarvan je te weinig kennis hebt.
minder eigenwijs, en gewoon aannemen, dat wat word verteld waar is.
Nonsens. Er wordt je niet gevraagd gewoon aan te nemen wat je verteld wordt. Er wordt je verteld dat je eens verder moet kijken dan je neus lang is. Daar lijk jij echter geen enkele interesse in te hebben.

Kun je mij bijvoorbeeld vertellen waar je vandaan hebt dat 70% van de aarde uit water bestaat. Geef een bron voor deze bewering.
Jasper79

Je mening dat ik teweinig kennis hebt, prima, dat mag je vinden.

Heb je enig idee wat ik bedoel dan?

je vraag naar 70% water op aarde , daar ben ik hier op gewezen. En er zijn verschillende bronnen , die zeggen dat de aarde daarmee bedekt is. http://www.lenntech.nl/water-kwantiteit-faq.htm

of dit nou meer of minder is, voor mij is het logisch dat water de overhand heeft genomen.

heeft ook wel wat nodig om een hete planeet te doen af koelen?

Ik denk dat onze aarde er net zo uit gaat zien als de maan. uitdroging.

ik zeg niet dat dat waar moet zijn.
EvilBro

je vraag naar 70% water op aarde , daar ben ik hier op gewezen. En er zijn verschillende bronnen , die zeggen dat de aarde daarmee bedekt is. http://www.lenntech....ntiteit-faq.htm
Ongeveer 70% van het aardoppervlak is bedekt met water.
100% van het oppervlak van een vol pak melk is karton. Betekent dit ook dat 100% van de massa karton is?
Michel Uphoff
Moderator

Het grootste gedeelte van de aarde bestaat uit water
Erg onzorgvuldig geformuleerd op die site, ze vergeten duidelijk te maken dat het oppervlak van de aarde voor 70% water bedekt is met een waterlaag(je), en verder knikkeren ze kubieke kilometers en kubieke meters door elkaar.

70% van het oppervlak van de aarde is dus bedekt met water. De oceanen en zeeën zijn gemiddeld een paar kilometer diep. De diameter van de Aarde is echter meer dan 12.000 kilometer. Het gewicht van al het water op Aarde is ongeveer 0,04% van het totale gewicht van de Aarde.

Dat scheelt wel een beetje..

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”