KoosL schreef: ↑vr 22 nov 2013, 18:20
met de huidige prijzen is gas ongeveer 2,6 keer zo rendabel.
Nou, met die 7 cent terugleververgoeding voor 1 kWh (= 3,6 MJ) elektrische energie of 65 cent voor 1 m³ (≡ 32 MJ , nog wat minder eigenlijk indien je het rendement van een gasverwarming in aanmerking neemt) aan aardgas kom je met beide gevallen ongeveer gelijk uit, ongeveer 2 eurocent per megajoule. Maar dat betekent dan hoe dan ook dat je investering in extra apparatuur niet terugkomt.
Ook, CV-retourwater voorverwarmen lijkt me het rendement van je CV-ketel te doen verlagen.
Verder weet ik niet hoe het macro bekeken uitpakt. Want dat betekent dat je de overschotten die je PV-installatie 's zomers opbouwt 's winters terug uit het net gaat tappen. Ik neem tenminste aan dat je PV-installatie niet zó idioot groot is dat hij in de wintermaanden, stookseizoen, overschotten levert. Als we dat met zijn allen zo zouden gaan aanpakken denk ik dat de terugleververgoeding rap zal gaan dalen, want dan gaan we met zijn allen voor het extra gebruik in de wintermaanden een paar extra centrales moeten gaan bouwen.