Ik wil graag een model maken (in Coach 6) over een perfect verticaal afgeschoten kogel. In eerste instantie wil ik alleen de zwaartekracht laten gelden, maar uiteindelijk wil ik ook graag andere krachten laten gelden, zoals de luchtwrijving.
In mijn model wil ik gebruik maken van de volgende gegevens:
Een Walther P5:
kaliber kogel 9 mm
frontaal oppervlak 6,4×10-5 m²
massa
9 gram
afschietsnelheid 350 m/s
cw-waarde
0,2
luchtdichtheid 1,3 kg/m³
Nu heb ik hier een aantal vragen over. Ik heb op internet uiteraard zitten zoeken, maar daar kom ik veel tegenstrijdige antwoorden tegen.
1. De afschietsnelheid is 350m/s, dit is neem ik aan de snelheid als de kogel uit de loop komt. De kogel wordt dan afgeremd door de zwaartekracht (eventueel de luchtwrijfing, maar dat wil ik er nog even uitlaten). Nu heb ik het in mijn model als volgt gemaakt:
https://www.dropbox....dmwdc/kogel.png
Uitleg:
Ik weet niet of jullie bekend zijn met Coach, maar ik zal even uitleggen wat ik daar doe:
Onderaan zie je een aantal krachten staan. In de huidige simulatie wordt alleen zwaartekracht gebruikt (de andere 2 hebben nog geen invloed). Hierdoor is zwaartekracht ook gelijk de resulterende kracht F.
Fz = F = - massa * 9,81
Het blokje snelheid heeft een beginsnelheid van 350m/s. De invoer wordt daar bij opgeteld (omdat de invoer in dit geval negatief is, wordt het er van afgetrokken)
Uiteindelijke snelheid = begin snelheid + snelheid (maar snelheid is negatief)
Snelheid = 0.5*(F/massa)*(t^2) -> v = 0.5*a*t²
-> F = a * m ---> a = F/m
Resultaat simulatie:
Jullie zien dat de kogel een hoogte van ongeveer 3000 meter bereikt en dat de kogel na 8 seconden al weer op de grond is.
Vraag:
Ten eerste heb ik gelezen dat een kogel van 350m/s een hoogte bereikt van 4600 meter. Nu weet ik niet of dit waar is, maar ik zet dus vraagtekens bij mijn simulatie.
Kunnen jullie mij in de goede richting sturen? want volgens mij gaat er wel iets fout. Bijvoorbeeld dat de kogel binnen 8 seconden weer op de grond is vind ik ook erg vlug.