OOOVincentOOO schreef: ↑do 24 nov 2022, 11:57
Misschien is het een mogelijkheid beide stemvorken op 3 of 4 spijkers/punaises te plaatsen (ophangen vislijn?) en kijken of de koppeling dan verdwijnt. En wellicht een piepschuim tussen beide. En varieren in alle combinaties.
De stemvork-klankkasten zijn al geisoleerd van de ondergrond door dikke vilten voetjes. De koppeling van stemvorken-met-klankkast gaat via de lucht. Als je de ene stemvork aanstoot gaat de andere stemvork meeresoneren. Als je het trillen van de ene dempt, hoor je de andere naklinken.
video
Als je de stemvorken van elkaar scheidt met een matras als tussenwand blijkt dat de tweede stemvork nog steeds mee gaat resoneren met de eerste. De geluidskoppeling blijft blijkbaar werken als het geluid een omweg door de lucht om de matras heen moet maken.
In een ander experiment (zonder matras-tussenwand) heb ik de ene stemvork iets ontstemd door de vork te verzwaren met een klein gewichtje (een om de vork gewikkeld stukje koperdraad). Er ontstond een hoorbare zweving in het geluid van de twee stemvorken samen, zie de grafiek. Naarmate het gewichtje minder dicht bij het uiteinde van de vork zat werd de frequentieafwijking kleiner. De laagste waargenomen zwevingsfrequentie in het experiment was ongeveer 0.1 Hz. Ik vraag me af of dat betekent dat de synchronisatie pas compleet is nadat er 10 seconden koppeling is.
Geluidsvolume van de twee stemvorken samen, gemeten met een smartphone, voor vijf posities van het gewichtje. Hoe kleiner de zwevingsfrequentie des te kleiner de modulatiediepte, met name de uitdoving verdwijnt.