yannickdefysicus624
Artikelen: 0

dilemma

Ik ben vader en zit met een groot probleem mijn zoon is doodziek en ik heb maar een middel dat alles kan genezen. Nu komt er een bedrijf naar mij dat zegt dat ze het middel kunnen kopieren en iedereen op heel de aarde genezen.Het enige minpunt is dat de kopiertijd 4maanden kost en dat mijn zoon het morgen nodig heeft . ;)

wat zou jij doen :) Je zoon reddden of je middel aan de gehele mensheid beschikbaar stellen. :) [/i]
Assassinator

Re: dilemma

ja een hele moeilijke, ik denk alleen dat mijn zoon zou willen dat ik het zou kopieren en dat ik het dus voor hem zou doen. als ik hem goed opgevoed zou hebben, maar dat zal wel lukken :)

dit dilemma is een echte golden oldie :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
yannickdefysicus624

zou je het dnk je zelf dan nog over je hart krijgen.
Assassinator

wel als ik van mijn zoon zou houden, en dat doet een goede ouder he :)

- Robert Heinlein -
yannickdefysicus624

dapper aan de andere kand vind ik je antwoord nogal interesant omdat die vast tegenover een andere komt te staan en dit zou weleens een interresante discusie kunnen worden
Hopper

Het eerste wat bij me op zou komen zou denk ik zijn,

hoeveel euro's kan ik eraan verdienen, wat word ik er beter van?

Het is een vraag die nooit zal komen en het eerlijke antwoord zullen we waarschijnlijk nooit krijgen :)
Wie is die man in de spiegel?
Assassinator

*zucht* jammer...heel erg jammer, geld is heeft echt veeeelste veel waarde... alsof jezelf hier van belang zou zijn, echt geen énkel belang. zo jammer dat je dit antwoord geeft...

- Robert Heinlein -
Hopper

*zucht* jammer...heel erg jammer, geld is heeft echt veeeelste veel waarde... alsof jezelf hier van belang zou zijn, echt geen énkel belang. zo jammer dat je dit antwoord geeft...
Ik gaf het antwoord wat het eerste in mij opkwam, of het nu goed of fout is is niet de vraag.

Er over nadenken geeft altijd een mooier antwoord :)

Trouwens als je antwoorden gaan over jezelf :)

quote's:

Ik denk alleen dat mijn zoon dit zou willen, als JIJ hem goed opgevoed zou hebben.

Wel als IK van mijn zoon zou houden...

Wat je zoon wil heb je nog niet eens genoemd? Je neemt maar aan dat je zoon dit ook wil.

Het antwoord wordt alleen anders als ik de TS zijn stelling anders moet lezen.

Mijn zoon die sterft of de rest van de mensheid.
Wie is die man in de spiegel?
PeterPan

wel als ik van mijn zoon zou houden, en dat doet een goede ouder he :)
Nobel, maar als het nu eens niet om je zoon gaat maar om jezelf. Als je weet dat als je het middel niet zelf gebruikt je een gruwelijke dood zult sterven.

Ik denk dat ik dan geen moment twijfel en het middel zelf neem.
Ruben Kwast

Eerste vraag die bij mij op komt is of het wel goed is als je alle mensen in de wereld kunt genezen. Misschien heb ik teveel films gekeken, maar van dit soort dingen komt altijd gelazer.

Kijk, ik geloof dat 'things happen for a reason'. Natuurlijk is er zoiets als toeval, maar dat komt omdat je dan toevallig niet beter weet. Dat er elke 3 seconden iemand op deze aardbol sterft, is geen probleem. '**** happens', om er nog maar een term doorheen te slingeren. Elke zoveel seconden komt er namelijk ook weer een mensenleven bij. Zolang dat in evenwicht is, is er niks aant handje. Dit verschil moet je echter niet gaan bekijken om het jaar, dan schrik je alleen van wat je ziet. Er zijn namelijk altijd slechte en goede periodes, die duren alleen wel wat langer dan een jaartje. Moeder Natuur zorgt er wel voor dat uiteindelijk alles weer in balans komt. Ik denk dat door ieder ziek leven te genezen je deze balans verstoort. Hoe k*t dingen soms zijn, 'it all hapens for a reason'. Soms is het niet meteen te begrijpen, maar de tijd zal je leren waarom dingen gebeuren. Als dat niet zo is, is het een voorbeeld waar wij zelf de balans hebben verstoord. Neem een auto-ongeluk. Heeft dat een reden? Ja; te snel gereden, iets te veel bier op... Maar dat zijn allemaal redenen die wij zelf hebben gemaakt. Moeder Natuur had niet kunnen voorzien dat wij ons vol zouden gooien met alcohol of dat we met 200 km/h over de landweggetjes gingen crossen. Daar hebben we zelf voor gezorgt. Gelukkig corrigeren we dat met onze medische kennis, zo is alles weer een beetje in balans.

Om even terug te komen op het wondermiddel. Om het succesvol te kunnen gebruiken, moeten we er dus voor zorgen dat we met onze geweldige technologie nog meer mensen moeten gaan afmaken om de balans in evenwicht te houden. Dat is voor mij reden genoeg om het toch maar niet te doen en gewoon het leven van je zoontje te redden.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
PeterPan

Ruben Kwast schreef:...........

Om even terug te komen op het wondermiddel. Om het succesvol te kunnen gebruiken, moeten we er dus voor zorgen dat we met onze geweldige technologie nog meer mensen moeten gaan afmaken om de balans in evenwicht te houden.
In elk aspect en in elk opzicht ben ik het met je oneens.

En wat je laatste opmerking betreft:

We moeten proberen de technologie in te zetten om het leven te verlengen en de daardoor ontstane problemen op te lossen.
yannickdefysicus624

Rubenkwast eigenlijk vind ik dat een rare kijk en ook interesante. Ga dat maar eens aan een slachtoffer van aids vertellen zou ik zo zeggen.Eigenlijk maak jij alles aanvaardbaar.Wat voor onze maatschapij niet goed is en zo toon je maar weer aan dat teveel van het redelijke zonder emotionele niet goed is maar dat ook teveel van het emotionele zonder rationele niet goed is.
Ruben Kwast

PeterPan schreef:En wat je laatste opmerking betreft:

We moeten proberen de technologie in te zetten om het leven te verlengen en de daardoor ontstane problemen op te lossen.

Je zegt hetzelfde als ik, alleen dan iets voorzichtiger. 'We moeten met onze technologie levens zo lang mogelijk verlengen'...om onze 'fouten' goed te maken. Maar als we dus iedereen in leven willen houden moeten we, om een balans te houden, meer fouten gaan maken. :)

'Onstane problemen oplossen'...om minder levens te hoeven verlengen. Als we onze fouten voorkomen hoeven we ook niet meer onze fouten goed te praten dmv onze medische kennis. Maar dan zou je terug gaan naar de tijd lang gelee waar geen technologie was, want dat is de enige manier om al onze fouten te voorkomen. Ik hoop dat je inziet dat dat niet echt gaat werken.

Dus zo'n wondermiddel is leuk en aardig, maar ik vrees dat je er alleen maar gelazer mee krijgt. In plaatst dat je alle zieken beter maakt, kan je beter de hongerigen voeden... :wink:
Ruben Kwast

Rubenkwast eigenlijk vind ik dat een rare kijk en ook interesante. Ga dat maar eens aan een slachtoffer van aids vertellen zou ik zo zeggen.Eigenlijk maak jij alles aanvaardbaar.Wat voor onze maatschapij niet goed is en zo toon je maar weer aan dat teveel van het redelijke zonder emotionele niet goed is maar dat ook teveel van het emotionele zonder rationele niet goed is.

Ik laat emotie weg om beter mijn punt duidelijk te maken. Ik hoop dat je snapt dat ik dit natuurlijk niet aan een slachtoffer van aids ga vertellen. Maar ik denk dat alles in evenwicht moet zijn. Natuurlijk is het heel oneerlijk dat mensen overlijden, met name voor de nabestaanden. Eigenlijk zou iedereen eindeloos moeten doorleven. Maar jammer genoeg gaan mensen dood, ik weet niet wat de reden daarvoor is, maar ik denk wel dat het iets met balans heeft te maken.
yannickdefysicus624

ik vroeg het zerlfde ooit al aan andere en 1 zij me dit het is van mij dus ik gebruik het. wat vind je hier van.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”