even verder met het linkje van flappelap:
post/re-scalairen-vectoren-en-tensoren-92#p1271128
Ik heb soms veel moeite met wat de zinnen uberhaupt zeggen en moet ik ze 3 x lezen op ze te snappen.
'de i-index hier een hele vector labelt' wat betekent 'labelen van een vector' blijkbaar van waardes voorzien.
'De componenten van de vector veranderen dan weer tegengesteld aan deze draai. ' wat moet ik me voorstellen bij 'tegengesteld veranderen met een draai' wat verandert er dan. beter met een voorbeeldje toelichten ipv text.
'Of we kunnen de oorsprong van ons stelsel opschuiven'
'Ook dan veranderen de componenten van de vector. Maar altijd weer tegengesteld aan de verandering van de basisvectoren'
wat moet ik e voorstellen bij verplaatsen van een oorsprong mbt basisvectoren/ basisvectoren beginnen toch altijd vanuit een oorsprong de componenten van een vector op te bouwen?
'zodat de vector als geheel hetzelfde blijft' wat bedoel je met 'vector als geheel ' ? is dat de vector zoals je hem ziet losstaand van welk coordinatenstelsel je de vector mee beschrijft?
'Je ziet dat het bij tensoren dus erg belangrijk is om te kijken hoe de componenten en basisvectoren transformeren onder een verandering van coördinaten.'
Hier wordt gesproken over tensoren, maar in de formules is nog nergens aangegeven welk deel van de formules nu feitelijk de tensor zelf is.
'de basisvectoren transformeren met de inverse van M en de vectorcomponenten met M zelf'
lijkt een beetje oorzaak en gevolg omdraaien. je verandert de basisvectoren en dat heeft tot gevolg?? wat doet M in relatie tot 2 verschillende sets basisvectoren?
'Lineaire combinaties van nullen leveren immers gewoon weer nul op. Oftewel: de nulvector blijft hetzelfde na een transformatie.'
dat snap ik niet als ik een verschuiving doe dan wordt de oorsprong niet meer op de oorsprong afgebeeld, dus als ik een vector zie staan in de ruimte losstaand van het coordinaten stelsel dan moet die verschuiving er toch bij? (0.0) in het ene stelsel geeft bv 3,4 in het andere stelsel als ik dat stelsel verschuif over (-3,-4) tov het andere stelsel.
hier maar weer even gestopt.