Flisk schreef: Ik zal proberen morgen tijd te maken om een programmaatje te schrijven.
Dat is mooi.
Flisk schreef: Ik zal proberen morgen tijd te maken om een programmaatje te schrijven.
Flisk schreef: Het komt net op hetzelfde neer als het numeriek benaderen van de integraal uit de bolschilstelling. Het enige verschil is dat er in de meeste bewijzen van de bolschillstelling gebruik wordt gemaakt van een coördinatentransformatie waardoor de integraal makkelijker analytisch op te lossen is.
Ja, de afstand wordt nul tussen testmassa in punt p en een gesimuleerd atoom in de bol. De onderlinge gravitatiekracht, G*m*m/0² wordt dan oneindig groot, . Delen door nul is nu eenmaal verboden. Wat meteen aantoont dat een simulatie nooit een perfecte vervanging voor de realitiet kan zijn. Hoewel, wat zou er gebeuren als twee deeltjes met massa echt precies op dezelfde plek zouden staan? Als er binnen het atoom geen krachten waren die de massa-deeltjes op afstand van elkaar zouden houden?Professor Puntje schreef: @ tuander
Er zijn meerdere aanpakken mogelijk, mede afhankelijk van hoe je de gelijkmatige opvulling van de bol realiseert. En je kunt inderdaad de hoeveelheid rekenwerk verkleinen door gebruik te maken van de symmetrie van het geheel.
Wanneer de testmassa m vlak bij (of op) een puntmassa van de bol komt krijg je het effect van een singulariteit. Je kunt het wel verbieden dat de testmassa zich bij een puntmassa van de bol ophoudt maar dat doet niets af aan het feit dat het gravitatieveld van de bol daar dan een singulariteit vertoont.
Goed, mezelf citeren, mjj, nou ja. Maar ik was bezig met deze gedachte en kwam op iets uit wat misschien niet in dit topic past, en wat ik misschien voor mezelf moet houden voordat anderen met het idee aan de haal gaan.. Maar ach, het maakt me ook niet uit.tuander schreef: [...]Hoewel, wat zou er gebeuren als twee deeltjes met massa echt precies op dezelfde plek zouden staan? Als er binnen het atoom geen krachten waren die de massa-deeltjes op afstand van elkaar zouden houden? [..]
//xTestM dient als input voor de x-coordinaat van de testmassa waarop je de gravitatiekracht berekent static double xTestM=5;
Code: Selecteer alles
//begin creatie van gebruikte methodes
//geeft de afstand in het kwadraat tussen een willekeurig punt en de oorsprong
public static double afstKwadrO(double x, double y, double z){
return (x*x+y*y+z*z);
}
Code: Selecteer alles
}
//geeft de x-component van de zwaardekracht op de testmassa a.g.v. een puntmassa
public static double zwaarteKrachtX(double xPunt, double yPunt, double zPunt){
return (xPunt-xTestM)*massaPunt/Math.pow(afstKwadrX(xPunt,yPunt,zPunt,xTestM), 1.5);
}
//einde creatie van gebruikte methodes