Als ik wel kijk naar de maan, bestond die gisteren ook en morgen nog steeds.Maarten1234 schreef: ↑za 26 dec 2020, 20:14 Als je niet kijkt naar de maan, bestaat deze zowel gisteren, vandaag als morgen simultaan in de ruimtetijd. Kijk je naar de maan, zie je een maan in het heden in ruimte en tijd gepositioneerd. Dat laatste kan enkel door een bewustzijn gedaan worden.
En als de camera ons fotografeert, ziet hij ons in het heden.
Dat is waar, "ervaren" is niet mogelijk zonder bewustzijn.Maarten1234 schreef: ↑za 26 dec 2020, 21:15 Ik maakte enkel de redenering dat ALS Einstein zegt dat alle gebeurtenissen simultaan bestaan in verleden, heden en toekomst in de ruimtetijd, en wij, als wezens met bewustzijn enkel een 3D-wereld ervaren waar de gebeurtenissen elkaar opvolgen, DAN is de relatie 'bewustzijn-ruimtetijd' nodig om een 3D-wereld te kunnen ervaren.
Ok, bedankt!Michel Uphoff schreef: ↑za 26 dec 2020, 21:46 Jouw ideeën hebben verre overeenkomsten met de gedachten van de grote theoretisch natuurkundige John Archibald Wheeler, want je bent natuurlijk niet de eerste die er in deze richting over filosofeert. Je zal het mogelijk interessant vinden eens wat van zijn werk te lezen. Zoek eens op "Participatory Anthropic Principle" , zijn beroemde "Delayed Choice Experiment" en "It from Bit".
Het lijkt me dat je op die manier, via allerlei zijwegen, toch een Newtoniaans wereldbeeld wil aanhouden met vaste maten voor tijd en ruimte (één duidelijke leeftijd voor het universum), terwijl sinds Einstein duidelijk is dat (verstreken) tijd en gemeten lengte relatief zijn en waarnemersafhankelijk. Dit omdat Einsteins wereld zo'n verregaande en vreemde consequencies heeft, houdt men het toch maar bij een Newtoniaans heelal met een vaste leeftijd.
Einstein heeft het toch aangetoond, dat er de 4D-ruimtetijd is, die absoluut is?
Absoluut niet.Maarten1234 schreef: ↑zo 27 dec 2020, 13:31 Het lijkt me dat je op die manier, via allerlei zijwegen, toch een Newtoniaans wereldbeeld wil aanhouden met vaste maten voor tijd en ruimte (één duidelijke leeftijd voor het universum),