Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.678
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

en deze link: https://seismologie.be/nl/onderzoek/gravimetrie
in de buurt van chimay is het lager, maar als je kijkt naar de variaties dan moet dat wel door locale invloeden komen.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.678
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

zwaartekracht
hier een berekening om een idee te krijgen wat 1 km3 aan aardmassa doet als je daar vlak naast staat of boven of onder.
dus als je bv op zeenivo een tunnel hebt door een berg van 2 x 2 x 2 km dan zit dat dus boven je en neemt je zwaartekracht daardoor af met ca 0.0029g een diep zeetrog van een paar km diep met dichtheid 1 ipv 5.1 zal dus een lagere g geven omat er dan in feite massa onder je ontbreekt tov de gemiddelde dichtheid.
Gebruikersavatar
jkien
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 5.695
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 14:04

Re: Valversnelling in Chimay

De gekleurde landkaarten in je vorige drie posts geven een beeld van de gravimetrische anomalie, ganomalie. Maar mijn experiment gaat over wat de weegschaal meet, dat is de effectieve valversnelling, geff = ggrav - gmpz + ganomalie. Ik vergeleek Amsterdam en Chimay, waarbij Δgeff = 0.0027 m/s2 volgens de landkaart in het startbericht (link), terwijl Δganomalie = 0.0002 m/s2 volgens de kleurcode van de kaart in je voorlaatste bericht (20 mGal = 0.0002 m/s2). De anomalie is voor mijn experiment dus een verwaarloosbaar effect.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.678
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

jkien schreef: zo 04 aug 2024, 13:04 De gekleurde landkaarten in je vorige drie posts geven een beeld van de gravimetrische anomalie, ganomalie. Maar mijn experiment gaat over wat de weegschaal meet, dat is de effectieve valversnelling, geff = ggrav - gmpz + ganomalie.
De weegschaal meet effectieve versnelling maar ik vraag me even af wat die landkaarten precies weergeven. is dat ook niet gewoon het aantal g's? dus alles bij elkaar net zoals de weegschaal? en er staat bij gemeten aan het oppervlak. dus is dat dan inclusief de hoogte van het landschap of is het verrekend naar zeenivo?
Gebruikersavatar
jkien
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 5.695
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 14:04

Re: Valversnelling in Chimay

Bij zo een 'gravity anomaly map' wordt de op het aardoppervlak gemeten geff inderdaad omgerekend naar de lager gelegen referentie-ellipsoide, en de verwachte waarde wordt er van afgetrokken.:
Δganomaly = geff + ΔgVL - ΔgB - g0

Daarbij is ΔgVL = 3.086⋅10-6⋅h de 'vrijeluchtcorrectie', de correctie voor de evenredigheid g ~ r -2, en h het hoogteverschil tussen meetpunt en ellipsoide. ΔgB = 1.119⋅10-6⋅h is de correctie van Bouguer, die corrigeert voor de extra zwaartekracht die afkomstig is van de gesteentelaag tussen meetpunt en ellipsoide. De optelsom ΔgVL - ΔgB is 1.967⋅10-6.
Tenslotte is g0 de IGF-formule die de verwachte g op de ellipsoide berekent. Het doel van de correctie is dat Δganomaly, in een gebied met heuvels en valleien, niet afhangt van de meetplek. (link)
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.678
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

jkien schreef: ma 05 aug 2024, 18:00 Bij zo een 'gravity anomaly map' wordt de op het aardoppervlak gemeten geff inderdaad omgerekend
maar komt jouw weegschaalmethode uiteindelijk overeen hiermee?
Gebruikersavatar
jkien
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 5.695
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 14:04

Re: Valversnelling in Chimay

Mijn meting dat de massa van 500 gram in Chimay schijnbaar verminderd is met 0.11 gram, vergeleken met Amsterdam, correspondeert met een Δg van 0.0022 m/s2. Volgens de nauwkeurige kaarten van geff aan het aardoppervlak in wikipedia (link) is Δg 0.0027 m/s2, wat voor een simpel experiment aardig klopt met mijn gemeten Δg. Volgens de calculator van geff (link) is Δg ook 0.0027 m/s2, wat klopt met de kaarten in wikipedia. Maar de theoretische berekening met ggrav=GM/r2 en gmpz=v2/r geeft Δg = 0.0047 m/s2, het zou leuk geweest zijn als dat beter had geklopt met de kaarten in wikipedia.
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.756
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Valversnelling in Chimay

Ik heb - door tamelijk primitief numeriek te integreren - de zwaartekracht even boven het oppervlak van een ellipsoïde met dezelfde verhouding tussen equatoriale en polaire diameter (ca 1,0033) berekend.
Het blijkt dat de verhouding tussen g aan de pool en die aan de evenaar ongeveer een factor tien kleiner te zijn dan je op grond van G.M/R2 zou verwachten.
Heel goed mogelijk dat daar de afwijking door komt.
N.B. dit is puur de versnelling door de massa, zonder het effect door de centrifugale kracht.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.678
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

Xilvo schreef: wo 07 aug 2024, 19:14 Ik heb - door tamelijk primitief numeriek te integreren - de zwaartekracht even boven het oppervlak van een ellipsoïde met dezelfde verhouding tussen equatoriale en polaire diameter (ca 1,0033) berekend.
Het blijkt dat de verhouding tussen g aan de pool en die aan de evenaar ongeveer een factor tien kleiner te zijn dan je op grond van G.M/R2 zou verwachten.
maar gebruik je dan een andere formule dan G.M/R2 en het feit dat de massa in het zwaartepunt zit? hoe kan het dan dat je op iets anders komt?
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.756
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Valversnelling in Chimay

HansH schreef: wo 07 aug 2024, 21:04 maar gebruik je dan een andere formule dan G.M/R2
Nee, die gebruik ik natuurlijk, maar dan voor ieder massa-elementje.
HansH schreef: wo 07 aug 2024, 21:04 en het feit dat de massa in het zwaartepunt zit?
Natuurlijk niet.
HansH schreef: wo 07 aug 2024, 21:04 hoe kan het dan dat je op iets anders komt?
Blijkbaar omdat een ellipsoïde geen bol is.
Een andere massaverdeling zorgt voor een andere zwaartekrachtsversnelling aan het oppervlak.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.678
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

Xilvo schreef: wo 07 aug 2024, 21:16
HansH schreef: wo 07 aug 2024, 21:04 en het feit dat de massa in het zwaartepunt zit?
Natuurlijk niet.
Zo natuurlijk is dat niet.
zie bv hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartepunt
'Het zwaartepunt van een object is het punt ten opzichte waarvan de massa van dat object in evenwicht is. In dit punt wordt in de natuurkunde de zwaartekracht gedacht aan te grijpen, als zij wordt voorgesteld als een puntlast. '
maar als je verder gaat redeneren dan is het wel logisch denk ik dat deze stelling niet algemeen klopt.

Voor de berekening van het zwaartepunt wordt een integraal gebruikt waar afstand tot het zwaartepunt punt in zit van een volumedeeltje. voor de zwaartekracht zit het kwadraat van de afstand tot een punt in de formule. Dus zijn niet hetzelfde.

Je kunt het ook simpel zien met 4 identieke puntmassa's die op de hoekpunten van een vierkant liggen. Het zwaartepunt daarvan ligt in het midden van het vierkant. daar kun je een massa omheen laten bewegen in een cirkelbaan. maar dat gaat je niet lukken als je de 4 punten apart neemt.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.678
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

jkien schreef: vr 02 aug 2024, 21:06 Klopt dat verschil met de theorie? Dan moet eerst de 'geocentrische straal' van zeeniveau, \(R_0\), voor de breedtegraden van Amsterdam en Chimay (\(\varphi\)=52.351° en 50.048°) bepaald worden. Voor breedtegraad \(\varphi\) wordt de straal gegeven door:
\(R_0(\varphi)=\sqrt{\frac{(a^2\cos\varphi)^2+(b^2\sin\varphi)^2}{(a\cos\varphi)^2+(b\sin\varphi)^2}}\),
waar a en b respectievelijk de equatoriale en de polaire straal zijn (wiki). Een calculator rekent de formule uit zonder dat je a en b hoeft op te zoeken.
deze formule gaat blijkbaar uit van de aanname dat je de massa van de aarde geconcntreerd mag denken in het zwaartepunt. dan kun je via de 'geocentrische straal' van zeeniveau de zwaartekracht uitrekenen.
maar nu blijkt dus dat je als je heel precies kijkt die aanname dat je de massa van de aarde geconcentreerd mag denken in het zwaartepunt niet klopt. volgende vraag is dan natuurlijk hoe groot de fout is die je daarmee maakt.
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.756
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Valversnelling in Chimay

HansH schreef: do 08 aug 2024, 10:51
Xilvo schreef: wo 07 aug 2024, 21:16
HansH schreef: wo 07 aug 2024, 21:04 en het feit dat de massa in het zwaartepunt zit?
Natuurlijk niet.
Zo natuurlijk is dat niet.
Ja, dat is het wel. Als ik de zwaartekrachtsversnelling wil weten door te integreren over alle massa-elementjes van het voorwerp (hier een ellipsoïde) dan hoef ik het zwaartepunt niet te weten of in die berekening te stoppen.
HansH schreef: do 08 aug 2024, 10:51 'Het zwaartepunt van een object is het punt ten opzichte waarvan de massa van dat object in evenwicht is. In dit punt wordt in de natuurkunde de zwaartekracht gedacht aan te grijpen, als zij wordt voorgesteld als een puntlast. '
maar als je verder gaat redeneren dan is het wel logisch denk ik dat deze stelling niet algemeen klopt.
Het geldt voor een voorwerp in een homogeen zwaartekrachtsveld.
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.756
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Valversnelling in Chimay

HansH schreef: do 08 aug 2024, 10:55 deze formule gaat blijkbaar uit van de aanname dat je de massa van de aarde geconcntreerd mag denken in het zwaartepunt.
De formule zegt niets over de zwaartekracht, vertelt je alleen wat de afstand tot het middelpunt is.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.678
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

Xilvo schreef: do 08 aug 2024, 11:15
HansH schreef: do 08 aug 2024, 10:55 deze formule gaat blijkbaar uit van de aanname dat je de massa van de aarde geconcntreerd mag denken in het zwaartepunt.
De formule zegt niets over de zwaartekracht, vertelt je alleen wat de afstand tot het middelpunt is.
op een ander forum maakte iemand een hele mooie opmerking:
Oprecht, ik houd van dit soort topics. Vooral omdat ze niet in de 'Ja, maar' modus worden gevoerd, maar in de 'Ja, en' modus. Die boodschap wil ik graag meegeven.

Terug naar “Klassieke mechanica”